Slør.
Stikkkøye på styrbord side.
Toalettet også i lekker stil.
Byssa.
Rorkult.
Dusj på hekken.
Fordekket.
Teakdører i «cowboystil».
Styreposisjonen.
Lens.
Forpiggen.
Elegant og lettseilt motorseiler

Elegant og lettseilt motorseiler

Innbarka regattaseilere vil kanskje smile litt og tenke «snekkehekk» når de passerer en Degerö 28 på fjorden. Men den finske motorseileren er komfortabel og lettseilt, og med en innredning som preges av stil og eleganse.

Publisert Sist oppdatert

Seilas prøveseilte Degerö 28 mellom Østerøya og Vesterøya i Sandefjord i oktober i fjor. Selv om solen skinte fra klar himmel var vinden uregelmessig og kastete. Vindstyrken varierte fra fem–seks til 11-12 knop, med enkelte kast opp mot 17-18 knop. Seilturen varte i ca  tre timer.

Bedre enn forventet

En langkjølet motorseiler som Degerö 28  får naturligvis ikke den samme høyden som de mer strømlinjeformede cruiseseilerne, men båten overrasker likevel positivt på rom slør og moderat kryss.  I stabil og god vind gjør båten raskt opp mot seks-syv knop, men forsøket på å holde følge med en Hanse som tok oss igjen aktenfra ble å anse som ganske utopisk.

   

Degerö 28 kan fint håndteres av en person. Storseil og rullefokk er standardutstyr, med  selvslående fokk som alternativ. Cockpiten er ikke større enn at man fint kan håndtere både rorkult, storseil og fokk fra cockpiten. Båten styres med rorkult fra den utvendige styreposisjonen, noe som gir større plass for mannskap eller passasjerer i cockpiten. Kjølen er ikke dypere enn 1,10meter, og gjør det derfor mulig å gå inn på forholdsvis grunt vann.

Under prøveturen merket vi at båten var noe hard på roret for en som er vant med ratt. Den er også tidvis tung å baute, og man kan ikke holde like høy kurs som en cruiserseilbåt med moderne skrogform når man skal baute. For selv om vi hadde god fart i båten på kryss, hendte det at vi måtte falle av noe rett før bauting for å beholde farten tilstrekkelig til å fullføre slaget. Tilt tross for at vi opplevde en del kraftige og uventede vindkast som gjorde at båten la seg forholdsvis brått over på siden, virker den generelt stabil. Den høye og lukkede hekken gjør det vanskelig å falle over bord.

Lun og lekker

Degerö 28 er ikke båten for deg som setter seilegenskaper og fart som de viktigste egenskapene. Er du derimot blant dem som nyter sjøen og seilgleden best fra en tørr og behagelig cockpit, uten å bry deg om knopmålerene viser en halv knop fra eller til, er denne båten et flott alternativ. Den noe utradisjonelle finnen er lettseilt og og passer både til korte og eller lange turer langs kysten, samt over kortere havstrekker.

Innvendig virker den romsligere enn 28 fot skulle tilsi, noe som nok skyldes båtens bredde. Både salongen og forpiggen er meget stilfullt innredet med en kombinasjon av mørkeblå tekstiler og teak over alt. Både skuffer og skap er laget i heltre teak. Dette er en båt som gir lyst til å dra på båttur selv om værmeldingen truer med øsende regn og guffent høstvær.

Benken i salongen minner om en hjemmekoselige  sofa, som man får lyst til å krype godt oppi når kvelden kommer og dagens seilas er over. I disse tider hvor trenden er at seilbåtenes interiør stadig blir lysere, gir det forholdsvis mørke interiøret i Degerö 28  båten et lunt, varmt og innbydende preg. Hvis jeg noen gang skulle føle meg fristet til å bruke ordet  «koselig» om en båt, så måtte det bli denne.

God utnyttelse

I tillegg til en middels stor forpigg, finnes en stikkøye på styrbord side aktenom rattet. Salongen kan også gjøres om til to fullgode sengeplasser, nos som til sammen gir inntil fem soveplasser. Stikkøya kan hvis ønskelig byttes ut med  et klesskap,og pantryen kan fås i en mindre utgave hvis man heller ønsker en lengre salong og mer ekstra sitteplass. 

Den innvendige styreposisjonen med kartbord og ratt i tre er plassert noe opphøyet fra dørken slik at man har god utsikt fremover og til sidene også når man sitter. Raymarine instrumenter fulgte med standardpakken. Dusj finnes både ute og inne, sistnevnte i cockpiten ettersom det ikke er plass bak den høye hekken. Diesel- og septikktanken er i rustfri stål.

I Norge er det foreløpig solgt kun èn Degerö 2,. mens det i Finland og Tyskland er solgt rundt 130 av denne modellen. Degerö-forhandler i Norge, Arvid Voster forteller at båten er perfekt for godt voskne ektepar som ønsker en solid, lettseilt og pent innredet båt. Samtidig opplevde han under Båter i sjøen-messen i fjor høst at også flere unge par var innom og ønsket informasjon om båten.

--- Det er nok de klassiske linjene som vekker nostalgi hos de eldre, men også en del yngre er opptatt av design og synes denne båten er spennende, sier Voster.

Eierne: Ønsket en solid dekkhusbåt for helårsbruk

Eierene av den første Degerö 28 som ble solgt i Norge er en voksent par som tidligere har hatt en Viksund 25 i mange år. Degerøen er deres første seilbåt. Til tross for manglende seilerfaring seilte de likevel båten hjem på egenhånd fra Finland. Paret har med Finlandsturen seilt  mer enn 1000 nm. Det friskeste været hittil har vært seilasen langs svenskekysten, da det blåste 24-25 knop. Båten oppførte seg da veldig bra ifølge eieren.

Grunnen til at valget falt på Degerö 28 var at paret ønsket en seilbåtbåt med tett hytte/dekkshus til vinterbruk, men som samtidig ikke er for stor.

– Degerö er dessuten en båt som kan brukes året rundt, og som vi kan bruke langs hele den norske kysten, forteller eieren.

I tillegg ville de ha en solid båt til bruk i uthavner, ettersom paret ønkser noe mer enn bare å tøffee fra brygge til brygga innaskjær. Med Degeröen har man dessuten muligheter for  både innvendig og utvendig styreposisjon, samtidig som båten ikke er for stor.  Paret ønkser også å ha en båt hvor man ikke sitter langt nede i «kjelleren», slik man gjør på mange tradisjonelle seilbåter, men en båt hvor de kunne sitte høyt nok i salongen til å se  ut og få lys og luft inn i salongen.

– På Degerö  28 sitter man ikke nede i «kjelleren» som i en vanlig seilbåt, men såpass høyt at man kan se ut, og få lys og luft inn. Eieren er selv byggemester av yrke og har derfor av og til noen betenktligheter med «plastic fantastic». Men når det gjelder Degeröen har han kun gode ord å si. – Jeg  er virkelig fascinert av det gode håndverket på denne båten. 

Spesifikajsoner Degerö 28

Loa 8,45 m/ 28 fot

Bredde 3,00 m,

Dypde 1.10 m,

Seil areal 30 kvadratmeter

Desplasement 3400 kg,

Ballast 1000 kg

Diesel tank 115 liter

Vanntank 115 liter,

Motor: 29 hk Volvo Penta  3 sylindret, marsfart seks-syv knop

CE-kategori B, 6 personer.

Kontakt i Norge:   AV-Boat, 4126 Joerpeland

Tel.: +47 9261 5360

Fax: +47 5174 9984

E-post: norge@degeroe.com