Sterk medvind for Hallberg-Rassy
Båtbyggeren på Orust har økt salget med 32 prosent det siste året.
Svenske Hallberg-Rassy kan notere seg en omsetningsvekst på 32 prosent i siste regnskapsår fra året før. 216 millioner kroner ble fasiten for salget i siste fiskalår, som for verftet ble gjort opp ved utgangen av august i år. Året før var omsetningen 168 millioner kroner, og driften endte i minus med nesten fem millioner kroner.
Magnus Rassy forteller til SEILmagasinet at over 90 prosent av salget dreier seg om de tre nye modellene, som er blitt lansert de siste to årene: Hallberg-Rassy 340, 44 og 57. Da SEILmagasinet besøkte verftet denne uka, var 28 båter under produksjon i hallene på Elløs, blant dem tre 57-fotere som koster over 20 millioner kroner hver seg.
Les også: I kø for Hallberg-Rassy 340
Les også test: Hallberg-Rassy 340 i kuling (for abonnenter)
Magnus Rassy fremhever at Hallberg-Rassy nå selger seilbåter over hele verden, og dermed er de ikke så avhengig av hvert enkelt marked. Han påstår at snittalderen på kundene synker. Stadig flere kjøpere er folk i 40- og 50-års alderen, folk som har tjent penger og som vil realisere drømmen om frihet på havet.
Hallberg-Rassy er et bunnsolid selskap. Det er et konsern med morselskap og fem datterselskap, der morselskapet har over 200 millioner i egenkapital. Ingen andre skandinaviske båtbyggere har oppnådd tilsvarende suksess på verdensmarkedet.
Les også: 70 seilbåter solgt i år (for abonnenter)
Ifølge Magnus Rassy skyldes suksessen at Hallberg-Rassy alltid har bygget båter for turseilere som ønsker hardværsbåter. Bedriften har vokt langsomt, og har aldri falt for fristelsen til å bygge noe annet enn solide turbåter. Moderniseringen har skjedd gradvis og hele tiden med en gjenkjennelig design og profil på båtene. Seilere vet hva Hallberg-Rassy står for.
Også økonomisk har den svenske båtbyggeren lagt sten på sten i stedet for å låne penger i bankene for å drive opp tempoet i veksten. Nå sysselsetter Hallberg-Rassy 150 medarbeidere, og Magnus Rassy sier at verftet nå har nådd full kapasitet. Han har ingen planer om å utvide produksjonskapasiteten.
Les også: 9400 båter på samvittigheten (for abonnenter)