Elmotor skapte utfordringer for Vendee Globe-deltager
For å kunne bli godkjent i IMOCA-klassen må båten ha en motor som kan gå fem knop i fem timer. Det klarte ikke Sébastien Destremau med sin «Merci».
Mange av Vendee Globe-seilerne er opptatt av miljø og klima, men kun to av 33 deltagere i jorda rundt regattaen har satset på elektrisk fremdrift. Økonomi er en av grunnene.
– Motoren er plombert, og skal ikke brukes, det er derfor ingen poeng med å bruke tid og kostnader på et nytt fremdriftssystem, fortalte Boris Herrmann til SEILmagasinet tidligere i år. Han seiler «Seaexplorer» og brukte oppkjøringen til regattaen til å seile Greta Thunberg over fra England til USA i fjor. Da ble «Seaexplorer» slept inn og ut av havn av hjelpebåter med elektrisk motor.
25 nautiske mil rekkevidde
En del bruker motoren for å lade batterier, men akslingen er plombert. Motoren er kun for bruk i nødsfall, men kan være viktig for å redde andre seilere. Det er derfor satt ett krav om at motoren skal kunne gå i fem knop i fem timer, uavhengig om hva slags fremdriftssystem den har.
Denne testen misslykkes Destremau på grunn av problemer med batteriene, han hadde da 24 timer på å ordne problemene, eller ville det bli startnekt. Skipper fikk tak i en amatørekspert, og fikk fullført testen under 40 minutter før fristen gikk ut.
Andre gang
«Merci» er en en båt bygget i Brasil i 2005, konstruert av Lavanos. Den har deltatt i fem jorden rundt regattaer tidligere. Det var før Vendee Globe 2016 at båten fikk elektrisk fremdrift. Da seilte den under navnet «Foresight Natural Energy» med Conrad Colman som skipper. Han fullførte regattaen, men seilte de siste 740 nautiske mil med en nødmast, og brukte 110 døgn på regattaen. Dette var første gang en IMOCA fullførte med elmotor, men ikke første gang en båt har et slikt fremdriftssystem.
Nå har Sébastien Destremau overtatt båten, og seiler Vendee Globe for andre gang, også denne gangen på begrenset budsjett.
Spanske «Acciona» var første båt, og klasseklubben måtte forandre reglene for å tillate båten deltagelse. Dessverre mistet båten kjølen like før mål, kullseilte, og fikk ikke fullført. Javier Sanso rapporteret at solcellene var meget effektive, og at han brukte slepegeneratoren mindre enn ventet, og at vindturbinen ikke ble brukt i det hele tatt.
Også «Hugo Boss»
Alex Thomson har også valgt elmotor på «Hugo Boss». Hele overbygget er tapetsert med solcellepaneler, som sammen med slepepropell skal gi den energien som kreves om bord. Båtene er propfulle av elektronikk som krever mye strøm, og aller mest krever autopiloten. Thomson har fått levert et system fra Oceanvolt i Finland.
– Det er en oppfatning av at det blir en ulempe å ta i bruk bærekraftige løsninger i en slik båt, men jeg mener det motsatte, jeg mener det gir oss en fordel, sier den profilerte seileren.