
Elvstrøm Sails og Jesper Bank med på Landmarks Farr 400 prosjekt
Vi satser for alvor og derfor må vi samarbeide med de beste, sier Farr-forhandler Claus Landmark som får Jesper Bank som rormann på sin nye Farr 400.
AABENRAA: Elvstrøm Sails A/S inngår samarbeid med Claus Landmark på hans nye Farr 400 prosjekt som foruten å delta i VM for ORCi i Finland i august også skal sette Elvstrøm Sails på verdenskartet når det gjelder high-performance seiling-
- For oss er dette en unik mulighet, siger den nye salgsdirektør hos Elvstrøm Sails A/S, Espen Kamperhaug, som nettopp er tiltrådt som en av eierne i det verdensbrømte seilloftet.
- Vi har satt os høye mål, og dette prosjektet blir en nyttig platform for utvikling og test av nye sejl. One-design seiling gir oss verdifuld informasjon om hvor vi står i forhold til våre konkurrenter innen regattaseiling. Farr 400-klassen blir et viktig referansepunkt for vår utvikling, og vi legger ikke skjul på at vi vil være med helt fremme i feltet, sier han.
Som utviklingsdirektør hos Elvstrøm Sails A/S legger den dobbelte OL-gullvinder Jesper Bank ikke skjul på at denne klassen er interessant og utfordrende.
- Selvom klassen er ganske ny har jeg allerede prøveseilt den i Middelhavet, og jeg ser frem til at vår felles satsing med Claus Landmark begynner å vise resultater på regattabanene, sier Jesper Bank.
Farr 400-klassen er nå i ferd med å slå gjennom i seilervberden på samme måte som Farr 40, gjorde for 10-15 år siden. Claus Landmark har allerede bestilt en båt som er under bygging i Dubai. Med seg ombord får han utover sommeren en besetning fra Son og de norske seilere Vegard Guttormsen og Lars Even Nilsen.
EPEX-teknologi skal øverst
Elvstrøm Sails A/S kommer til å levere EPEX-seil til prosjektet. Disse skal designes på seilloftet i Aabenraa i samarbeide med det nye seilteam. Allerede til august skal prosjektet stå sin prøve, når den nye båten deltar i VM i ORC.
- Elvstrøm Sails har i mange år vært Europas ledende seilloft som leverandør til turbåt-segmentet. Med den nye satsning viser vi i forlengelse av VM i X-35 siste år at vår EPEX-teknologi er ledende når vi snakker om performance og formstabilitet, sier Jesper Bank.
Den nye Farr 400 bygges av Premier Composite Technologies i Dubai, som også produserer Landmark 43. De sisste 15 måneder er der bygget 12 Farr 400, som er en one-design klasse uten å tgenke måleregler.
- Seilsporten er i forandring, og one-design båter er veien frem, sier Claus Landmark, som representerer Premier Composite Technologies i Skandinavia.
Årlig Farr 400-regatta i Skandinavia
Landmark forventer å se sin nye båt i midten av juni.
- Vi får båten levert til Stockholm og Gotland Rundt blir jomfruturen. Dereter går turen over til Helsingfors og ORCi VM i august. Og inntil vi får etablert et one-design miljø i Skandinavia, seiler vi fortrinnsvis ORCi kappsejlaser, og vi mener helt klart, at båten bør have en reell chance for å hevde seg. Vi får i hvert fall vist oss frem, sier Claus Landmark.
- Denne båttypen er transportvennlig og passer i en 40 fots container. Det koster ikke mere å fragte den rundt enn å legge den opp for vinteren i Norge og dermed blir satsingen helårs. Vi kaster oss ut i det som pionerer og som første båt i i Skandinavia med det klare mål at vi i lpet av kort tid får en årlig international regatta i Skandinaviea, sier Claus Landmark som forventer at det allerede stjernespekkede Farr 400-felt vil samles til fem-seks regattaen rundt om i verden i løpet av neste sesong.
Bank og Elvstrøm ved roret
Fra høsten flytter Farr 400 seg sydover. Båten får base i Aabenraa og blir deretter drevet som et proffesjonelt kappseilingsprosjekt i Elvstrøm-regi med den dobbelte olympiske gullvinner, Jesper Bank, som skipper og rormann.
Elvstrøm Sails A/S overtr driften av båten, og i 2013 er det Jesper Bank, som står i spissen for seilerteamet, som tar kampen opp på de internasjonale arenaer med deltagelse blant annet i Key West Race Week, Miami Race Week, Heineken Regatta og kapseilaser i Tyskland og Skandinavia.
- Elvstrøm Sails er en utviklingsvirksomhet og for at gi alle våre kunder, også dem som ikke kappseiler, de bedste produkter, går vi helhjertet inn i en satsing på utviklingsklasser som Farr 400 og båter som den ekstreme Carbon 3, forklarer Jesper Bank.