Elvstrøm Sails tenker grønt
Nå kan du bestilleformstabile seil basert på resirkulert plast. Produktet er unik.
Dufour 470 hadde blant de beste seilene av de ni båtene vi testseilte i forbindelse med Årtes Båt i Europa. Testen foregikk i slutten av august i La Rochelle, Frankrike. Om bord var Flemming Christensen, sjef for utvikling hos Elvstrøm Sails.
– Vi har jobbet lenge med å utvikle mer miljøvennlige seil, men har slitt med å få seildukprodusentene med på laget. Det angrer de på i dag. Vi har funnet velprøvde løsninger som er benyttet i andre bransjer, løsninger som har vist seg å fungere i seilduk, forklarer Christensen.
Vi seilte Dufour 470 først i svært lett vind. To dager senere hadde vi 4-6 m/s. Seilene holdt formen godt under testen, men vi hadde aldri nok vind for å sette dem skikkelig på prøve.
Laminatduk
Ekko kaller Elvstrøm Sails sitt nye produkt. Seilet er sydd i paneler som et klassisk seil, men materialet er ikke vevet, men er laminat av flere lag.
– Vi har forsøkt å fremstille et så mykt seil som mulig, et seil som er enkelt å håndtere. Det har vi gjort ved å teste ut ulike tykkelser på de ulike lagene i laminatet, forklarer utvikleren.
Laminatet i seilet er bygget opp av en tynn film med kraftige sorte polyestertråder med et hvitt lag slitesterk taffeta og en UV-film på toppen.
Elvstrøm Sails har utviklet laminatet i tre kvaliteter, 364 gram/kvm for båter under 30 fot, 412 gram/kvm for båter under 40 fot, og 435 gram/kvm for båter under 50 fot. Den tyngste varianten er seilene også forsterket med fiber av samme kjemi som Dyneema. Disse fiberne er ikke resirkulert.
De nye grønne seilene ser tøffe ut, og sorte polyesterfiber gjør at seilet fremstår som et mer avansert produkt. Sorte fiber er vanligvis karbon eller aramid som dyrere og mer strekkfaste.
Samme pris
De nye seilene har tilsvarende pris som tilsvarende kvalitet sydd med nyprodusert polyester, en kvalitet vanligvis omtalt som «Cruising laminate». Seilet sydd av resirkulert polyester er også like formstabilt, og fiberne oppnår samme bruddstyrke. Flemming Christensen ser ingen grunn til å ikke velge dette alternativet, om kvaliteten matcher båtens bruksområde.
Seilduksprodusentene vil i dag angre på at de ikke utviklet sammen med Elvstrøm. Etter hvert vil også disse laminatene bli tilgjengelig for andre seilmakere.
IMOCA frister
Reglene for de superraske 60-foterne som seiles alene rundt jorda hvert fjerde år ønsker å bli mer miljøvennlig. Neste Vendee Globe må ett av seilene være resirkulert, eller kunne resirkuleres. Det gjør at Elvstrøm ser en mulighet for å komme inn i dette miljøet. Flemming Christensen kan avsløre at det jobbes med å få en større del av produktene mer miljøvennlig.
Energien som blir brukt til å fremstille seilene i Danmark kommer fra vindmøller.