PRETTY FAST: Lars Moe Helgesen og Gina Lillemork Nilsen på førsteplass i klasse B.

Norske båter i tet i EM

Shorthanded EM er blitt en spennende regatta hvor halve distansen nå er gjennomført.

Publisert Sist oppdatert

Tross lette vinder har båtene holdt høy fart fra start, og den eneste kryssen båtene har hatt er på et kort strekke nord for Anholt. Norske «White Shadow» har ligget langt foran konkurrentene rent fysisk, men bare en fjerdeplass på korrigert tid, plassen bak Kristian Jerpetjøn og Andreas Tinglum i Figaro 2 «Tetraktys». I tet ligger en tysk kliss ny First 36, mens fjorårets vinner, «Zeus» ligger på sølvplass i den store klassen.

Norske Dehler 44 «Off Course» ligger fysisk som andre båt i feltet.

FØRST: «White Shadow» viser rumpa til konkurrentene, men bare på fjerdeplass på korrigert tid.
LEDER: Øyvind og Morten Knutsen har ledet minste klasse helt fra start.

Norsk i tet

I klasse B er det også mange norske båter med. Her ligger nå Lars Moe Helgesen og Gina Lillemork Nilsen på førsteplass, foran en svensk Farr 30. Norske «Mika» og «Hyrrokkin» veksler om å ligge på femte og sjette plass.

I klasse C er det bare en norsk båt, «Lethe», og den har ledet sin klasse helt fra start. Brødrende Knutsen, som også vant Færder’n, Bak dem jager «LaChapelle», en finsk First 35.

Rapport fra «Hyrrokkin»

– Første 12 timer av ORC DH Europamesterskapet er unnagjort. Vi er nå tvers av Anholt, som vi må ha på babord side. Videre så går racet sørover mot Storebelt, og så tilbake til Helsingør. Starten var i kjent Tim stil fantastisk og vi ble første båt i vår klasse over linja.

Kryssen ut fra Helsingør og mot første merke som lå litt nord for Gilleleje gikk fint, mye strøm gjorde at vi måtte være oppmerksomme hele tiden. Så ble det et langt legg fra dansk fastland og opp mot Anholt. Vi holdt langt vest siden det skulle komme et vindskift, det kom etterhvert så vi fikk en fin reise nordover. Vi er nå nummer to i klassen på vannet og nummer tre etter korrigert. Det er sykt langt igjen, og vinden skal nok gjøre oss alle frustrerte mer enn en gang før vi er i mål, skrev Sigmund Hertzberg på Facebook i går kveld.

LETT: Feltet har holdt høy fart så langt, men det kan nå stoppe opp.

Lureføre

Så langt har regattaen vært preget av lange strekk hvor fart har vært avgjørende. Nå befiner båtene seg i Storebælt hvor strøm spiller en større rolle. Og det blir trangt. Båtene runder syd for Sjælland, og passere en rekke broer. Her vil vinden også bli svært lett, skikkelig lureforhold. «Lethe» behersket dette under Færder’n.

Du kan følge regattaen her