EM OK jolle
To førsteplasser til Brodtkorb
Lars Johan Brodtkorb viser hvilket talent han er, og nå vinner han i OK-jolle
Det er lenge siden en norsk seiler har hevdet seg i OK jolle klassen.
- OK-jollen hadde sin storhetstid i Norge på 1960- og 1970-tallet, men ute i verden har klassen, som er internasjonalt godkjent av ISAF, holdt stand helt siden den gangen, skriver Morten Jensen i Seilmagasinet 22. juli i 2014.
Og artikkelen fortsetter: I Norge ble klassens siste NM avholdt i 1978. Det foregikk i Slevikkilen der 20 seilere deltok. Jan Bøe-Hansen fra Stavanger vant foran Einar Kilde fra Bærum og Sten Frich fra Stavanger. Klassens store seiler på 1970-tallet var Håvard Hervik fra Larvik, som seilte hjem NM-tittelen fire ganger. Hervik ble også en meget god Laser-seiler og vant NM i Laser i 1976 i Bergen, der det deltok 111 båter.
I 1968 var OK-jolle-klassen den største klassen under landsregattaen i Horten med 52 båter, og i Bærum Høstcup deltok det ikke sjelden rundt 40 båter.
Ikke helt død i Norge.
– En gang utpå første halvdel av 1990-tallet tok Reidar Sårheim fra Tønsberg et initiativ til å få til litt OK-seiling igjen her hjemme. Vi møttes i Tønsbergs sommerregatta i noen få år og var opptil 6–7 båter og i Bærum Høstcup, der vi kunne være 10 seilere. I de siste 10–12 årene har vi bare vært tre stykker, forteller Rolf Wahlquist, som er en av de tre, til SEILmagasinet.
De to andre er Reidar Sårheim og dansk/norske Jens Maklund. Både Wahlquist og Sårheim deltok i VM i København i 2012, som var klassens 50. VM, og der det deltok rekordmange 152 båter. OK-jollen er en dansk båt, tegnet av Knud Olsen i 1957.
Det skulle likevel bli Sverige som ble stormakten i OK-jolle. På 1970-tallet var det rundt 2500 registrerte OK-joller i nabolandet. Internasjonalt er det Europa, New Zealand og Australia som nå er ledende, og i flere land meldes det om fremgang for klassen. I 2012 deltok det for eksempel 60 båter i det danske mesterskapet.
Brodtkorb i OK jolle
Nå har altså den lovende Lars Johan Brodtkorb satt seg i OK jollen som han supplementerer med treningen i E-jolle og Finnjolle. Det er imidlertid trolig i den sistnevnte klassen han vil satse fremover, og der han vil kunne gi Anders Pedersen kamp om OL billetten til 2020.