Selv etter at masten var stabilisert, så svingenved øverste salinghorn fortsatt ikke fristende ut med tanke på å henge i riggen i rom sjø... Sjekkstaget som normalt sitter med lensetaklene ble flyttet til et kryssholt midtskips, og strammet så godt ...
Om båten gynger greit når man befinner seg på dekksnivå, gynger det ikke noe mindre oppe ved øvrste salingshorn.......
Bruddet hadde tydelig utviklet seg over tid.

Nesten rigg havari!

Bare flaks gjør at riggen på Empire fortsatt står der den skal! Torsdag morgen klokken 1030 vekket Heidi Kapteinen med følgende ord: ”Nå vet jeg hva den lyden var...” Ved midnatt hadde vi begge hørt en lyd. Av en eller annen grunn hadde vi ikke klart å koble lyden til riggen. Lyden forble derfor uidentifisert.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: ..så var det ”bare” å demontere, og å remontere. Vi var heldige at været hadde løyet noe i løpet av morgenen!

E-post til Seilas via satelitttelefon fra Atlanterhavet, øst for Brasil

EMPIRE: Etter å ha blitt vekket av Heidi spratt Eivind på dekk og kunne ikke annet enn å konstatere at Styrmannen hadde rett. Mellomvantet på losiden hang og slang fra nederste styrbord salingshorn. Heldigvis – riggen stod der fortsatt, om enn med en stygg sving i området ved øvre salingshorn.

Vi hadde seilt med 3dje revet satt siden onsdag ettermiddag. Da vi hørte lyden ved midnatt seilte vi i tillegg med en godt revet genoa. Det blåste 12m/s og vi hadde vinden inn litt forenom tvers. At riggen ble stående er et under...

Etter at Kapteinen var purret skjedde ting fort. En rigg med røket vant – under seil på det åpne havet i god sjø er ikke å spøke med. Riggen ble stabilisert med øvre lensetakkel og spinakerbom løft, før vi forsiktig listet det revede storseilet ned. ”Nytt” gammelt mellomvant ble funnet frem fra skipets gjemmer. Den godt innrullede genoaen lot vi stå for å stabilsere skuta under klatreoperasjonen.

Det var bare å håpe at riggen BLE stående.

Til tops i grov sjø

For å gjøre arbeids situasjonen noe smidigere ble Eirik plassert foran dvd spilleren med en ekstra ordinær barne tv sending, mens Marius var fullt opptatt med en bok, biler og et dusin rosiner i sin barnestol på cockpit dørken. Med friskt mot og skjelving i stemmen heiste Heidi Eivind i riggen. Først opp til under øverste salingshorn for å tre vantet i festet på masten. Deretter ned til nedre salingshorn for å demontere restene av det ødelagte vantet og montere det ”nye”. Etter litt stramming av vantskruen stod riggen igjen slik den skal.

Hva som gjorde at riggen ble stående er ikke godt å si. Men at den gjorde det var vel og bra. Rigg over bord med ettefølgende skader er et skrekkscenario. Med 2 små barn om bord blir bildet ikke noe bedre.

Hva røk

Det var enden av T-terminalen som røk tvert av. Såvidt vi kan skjønne kan et slikt brudd ikke skyldes annet enn materialfeil. En 5 åt gammel terminal skal ikke ryke på en slik måte. Empire byttet all stående rigg i New Zealand i 2007. T-terminalen er fra en new zealandsk produsent.

Riggprodusenten Selden i Sverige er kontaktet. Nye mellomvant er allerede under produksjon og vil bli levert med Heidi`s foreldre som kommer på besøk kort tid etter at vi har ankommet Martinique. Om det finnes riktige deler og riggmaker på Martinique vet vi ikke, og med deler fra Selden slipper vi tenke mer på den saken. Det er bare å håpe at riggsjekken – som vi alltid ufører før og etter lang seilas - på Martinique ikke gir oss ytterligere ”utfordringer”!

Ship O`hoi – fra et sted utenfor kysten av Fransk Guyana. 792 nautiske mil igjen til Martinique...

Eirik og Marius, Heidi & Eivind

www.sy-empire.com

Bildet lyver nok litt, for sjøen ser forholdsvis rolig ut... Sjekkstaget som normalt sitter med lensetaklene ble flyttet til et kryssholt midtskips, og strammet så godt det lot seg gjøre for å stabilisere riggen. Bildet lyver nok litt, for sjøen ser forholdsvis rolig ut...