Jorda rundt på hydrogen
«Energy Observer» blir oppgradert med ny teknologi levert av Toyota.
«Energy Observer» er et flytende laboratoriet for å teste ut ny teknologi under ekstreme forhold. Fartøyet har alt seilt 17973 nautsike mil og besøkt 25 ulike nasjoner. I sommer gikk katamaranen langs norskekysten, opp til Svalbard og tilbake, og har i vinter vært på land i Frankrike for oppgraderinger.
Toyota har vært med på prosjektet siden start i 2017. Katamaranen har hatt elektrisk fremdrift med miks av ulik fornybar energi. Om bord er det system for å omgjøre saltvann til hydrogen.
Fartøyet er utstyrt med 141 kvadratmeter med solcellepanel som produserer mellom 100 og 120 kWh med energi per dag. Solcellearealet er nå økt til 168 kvm.
Teknologi fra bil
Nå er båten oppgardert med ny brenselcelleteknologi fra Toyota utviklet for hydrogenbilen Mirai, skalert opp for «Energy Observer».
Mange mener at hydrogen er løsningen får å få ned klimagassutslipp fra skip. Toyotas løsning blir også brukt i busser og lastebiler.
Høster vindenergi
«Energy Observer» var utstyrt med to vindturbiner som produserte energi ut fra vindkraft. Nå blir fartøyet utstyrt med to 12-meter høye vingmaster. Vingmastene er utviklet av konstruktørkontoret VPLP, og vil gi fartøyet høyere fart, og lavere forbruk. Disse vingmastene er utviklet for bruk på skip.
LES: Seilskip vil gjenoppstå, mener VPLP
Jorda rundt rekord
«Energy Observer» er bygget på katamaranen «Formula Tag», konstruert alt i 1982. Fartøyet på 80-fot var da verdens største katamaran.
I 1994 klarte Peter Blake og Robin Knox-Johnston og sette ny Jules Verne rekord med katamaranen, da med navnet « ENZA New Zealand». Jules Verne rekorden er rundt jorda med start og mål fra den Engelske Kanal. Rekorden de satt var på 74 døgn, 22 timer 17 minutter og 22 sekunder. Dagens rekord holder «Idec Sport» og er fra 2017. Den lyder på 40 døgn, 23 timer og 30 minutter.
LES OGSÅ: Superyachtene viser vei (+)