– Ikke gjør det selv
Quickfix for å plastre igjen lite hull i båten har skapt furore blant takstmenn og båtreperatører. La proffe gjøre jobben, er oppfordringen.
SEILmagasinet leses av båtbransjen, og det tok ikke lang tid før mailene strømmet inn om en «Gjør det selv»-sak om å plastre igjen et hull hvor det hadde stått en dybdemåler.
Det er en lang selvbyggertradisjon i Norge, og på 70- og 80-tallet var det svært populært å bygge båt selv. Gjør-det-selv-saker er også populært stoff i SEILmagasinet.
SEILmagasinet blir nå kritisert av bransjen for å oppfordre amatører til å gjøre arbeid som kan få uheldige konsekvenser om det gjøres feil.
Flere advarsler
Metoden som er beskrevet i artikkelen er ikke etter NORBOATs oppskrift. Det advares også mot bruk av aceton og epoxy som er helseskadelige produkter.
– Det mest skremmende i reportasjen er at det virker som om du sliper bort stort sett hele reparasjonen på utsiden, og at det ikke er noe laminat som holder igjen innover. Da er det kun vedheftet som er i selve hullet som holder «pluggen» din på plass. I tillegg er det forskjellig stivhet på et epoxylaminat og et polyesterlaminat, så det som du har gjort her er at du har fått et område der det er en innebygd bruddangivelse som mest sannsynlig kommer til å løsne over tid når båten har fått seile i litt sjø en stund, med de fatale konsekvensene som dette medfører, sier Peter Gustafsson i Bærum Plast AS.
– Det er kun flaks som har gjort at din tetting av hullet ikke har løsnet. Hva gjør du hvis du er på vei til Skagen med båten og denne korken som du har laget i hullet løsner, og vannspruten står inn i båten? spør han.
Med selvgjorte reparasjoner risikerer også båteier avkorting av forsikringspremien om noe skulle skje. Takstmann Geir Tørmoen advarer folk mot å spare penger på å gjøre reparasjoner selv, og han sier seg enig i Gustafssons vurdering av at SEILmagasinet har kommet i skade for å feilinformere om tetting av hull.
Sover godt
SEILmagasinet har også vært i kontakt med båtkonstruktør Birger Kullmann som har studert måten reparasjonen er blitt beskrevet på. Han sier også at det kunne vært gjort bedre, men er ikke like bekymret.
– De steg for steg bildene dine er sikkert greie nok, men jeg ville nok ha gjort det litt annerledes. Det du i praksis har gjort er å fylle hullet med en «plugg» i glassfiber og så har du en ganske (altfor) liten flens på innsiden av skroget som tar lasten. Generelt så bør en overlapp mellom gammelt og nytt ha et 1:10 eller bedre forhold. Med enkeltlaminat i skroget kunne man med fordel ha slipt ned i kileform fra begge sider, og kanskje spesielt fra utsiden av skroget siden du har en bunnstokk som begrenser hva du får til på innsiden. Da hadde pluggen din tatt vanntrykket bedre og det ville vært enklere å komme til og få slipt ned et større område. Du har jo heller ingen overlapp mellom gammelt og nytt laminat i selve «pluggen» du har fylt opp i hullet, så der vil det kun være epoxyen som binder og ikke fiberen, forteller konstruktøren.
Polyester eller epoxy
Polyester brukes til å bygge båter, mens epoxy brukes til reparasjon, blir det sagt. Polyester over vannlinja og epoxy under vannlinja heter det også, men ikke alle de lærde benytter seg av polyester.
– Generelt er som du vel vet min mening om polyester at «polyester er ikke egnet til båtbygging». Det er kun en eneste grunn til at det dominerer og det er pris! Polyester er billig!
Epoxy er suverent til det meste, og også til reparasjon av polyester slik du har gjort, forteller Kullmann, og legger til at det kan være et problem om noen ved en senere skade/ annet arbeide bruker polyester på topp av min epoxyreparasjon. Det vil feste dårlig! Da blir det jo et dokumentasjonsproblem og ikke et teknisk problem.
Gjør-det-selv-saken er oppdatert i elektronisk versjon. Flere «ikke gjør det selv»-saker følger.