VANT: Terje Gilje-Sørnes og Kristian Kudsk Andreasen vant shorthanded-klassen i Shetland Race

Vant både til og fra Lerwick

JPK 1030 «Eureka» imponerte under Shetland Race og var den eneste båten som vant begge veier.

Publisert

«Eureka» seilte duoblehanded-klassen med skipper Terje Gilje-Sørnes og Kristian Kudsk Andreasen om bord. Kristian har bestilt lik båt og vil etter hvert bli en konkurrent til Terje i Stavanger området. JPK 1030 er en moderne regattabåt på 34 fot utviklet for shorthandedseiling. Den har mye til felles med Sunfast 3300. Shetland Race var en bra arena for å sammenligne fart. Med på regattaen var «Pretty Fast», en båt fra Drøbak.

– Kjekt å få teste litt mot Sunfast 3300. De tok et slag på slutten mot Lerwick som vi mente var unødvendig og de tjente på det. Vi klarte jo å stå opp uten det og til med få stikk i skjøtet. Jeg tror nok JPK 1030 og SF3300 har relativt like egenskaper. Jeg(antar og frykter at SF3300 er raskere VMG lens. Mistenker de har bedre A2 gennakere som går bedre til lo.

Sunfast 3300 «Pretty Fast» ble nummer to på seilasen over til Lerwick, men deltok ikke under regattaen tilbake.

JPK1030: «Eureka» imponerte alle under Shetland Race.
SUNFAST 3300: Regattabåten fra Jeanneau har gjort det svært bra i 2021 og 2022.

Fullt storseil

Både JPK og Sunfast er utviklet med tanke på havseilas. De liker seg godt når det blåser. De er raske på slør, men også overraskende raske på kryss. Skipperen på vinnerbåten var fornøyd med forholdene.

– Gunstig for oss å kunne seile med J2 (Fokk nr. 2) og ikke rev, rever jo nesten aldri denne båten. Vinden gikk aldri under 10 knop noen gang og heller ikke over 20 knop. Vinden var utrolig stabil vind. Typisk genoaføre var det ikke. Vi har en svakhet der som vi klarer å kompensere tildels med lettværsfokk (J1), forteller Gilje-Sørnes. Han ble selv positivt overrasket over hvor rask båten er på skarp fokkeslør.

Raskere enn 40-fotere

– På vidvinkler skarpere enn 60 TWA er vi tidvis raskere enn 40 fotere som 40.7 og holdt 45 fotere. Favoritt forhold må jo være planeforhold typisk slør 120-130 twa med A5 og over 20 knop vind. Under slike forhold setter ofte ikke de andre båtene ikke spinnaker og klarer heller ikke bære den, forteller vinneren.

HAVSEILAS: Det var gunstige forhold for «Eureka» under Shetland Race.
START: Mannskapet håndstyrte hele veien. Her fra starten ut fra Lerwick.

Fokus på hvile

– Vi jobbet mye med trim hele veien og ser vi ofte vinner en del i de ‘mørke timer fra kl 01-05. Det kommer godt med at vi begge har en del erfaring fra lange nat seilaser, hvor fokus på søvn og kontinuerlig mat og drikke er viktig, forteller Kristian Kudsk Andreasen. De håndstyrte hele veien, men er bare en i cockpit når det ikke er bruk for flere.

Bra med sikkerhetsutstyr

– Begge hadde både PLB og AIS nødpeilesender i vesten. I tillegg Nødpeilesender med hydrostatutløser. Gunstig plassering flåte på dekk. Samt vi benyttet tørrdrakter om natten og ellers hvis forhold skulle forverre seg. (da har en en større sjanse). I tillegg til Hardvindsfokk hadde vi stormfokk, forteller Gilje-Sørnes.

Til helgen venter shorthanded NM på hjemmebane.