Klart for Årets Båt i Europa-testing
Seks båter ligger klare på Ellös, og journalister fra hele Europa er på vei.
For første gang i historien vil juryen teste båter i Sverige. De senere år har testingen foregått ut fra La Rochelle i Frankrike, og i Middelhavet, men nå flyttes testingen lengre nord, og tidligere i sesongen.
Testingen i Middelhavet vil igjen bli ut fra Barcelona i Spania i oktober. Juryen i Årets Båt i Europa består av journalister fra ledende båtblader i Europa, hvor Båtnytt fra Sverige, Vene fra Finland, Bådmagainet fra Danmark, Yacht fra Tyskland, Waterkampion fra Nederland, Yacting World fra England, Marina .ch fra Sveits, Voiles er Voilers fra Frankrike, N&Y fra Spania, Vela e Motore ra Italia, og Yachtrevue fra Østerrike.
Seks båter
Det er nominert 19 båter i fem ulike kategorier i år. For å gjøre det enklere for verftene, så kan de velge om de vil stille båt til test i nord, eller syd. Av de 19 nominerte båtene, så har bare seks verft valgt å stille båt til juryens disposisjon i Sverge. Det er Hallberg-Rassy 57, Hallberg-Rassy 340, Arcona 435, X4.6, RS21 og XPlite, alle båter utstilt i Marstrand, eller på Ellös denne helgen.
Les mer om de nominerte båtene her
Rassys nest største
Hallberg-Rassy 57 er et digert skip som ble sjøsatt i sommer. Båten var trekkplater under Öppet Varv denne helgen, med lang kø av folk som ville ta en titt. 57-foteren følger samme oppskrift som Hallberg-Rassy 44, med bred hekk og doble ror, men 57-foteren har også to ratt. Båten er nominert i klassen for luksuriøse seilbåter. I denne kategorien er også Sunbeam 46.1 og Wauquiez Pilot Saloon 42 nominert.
Luksus i kompakt størrelse
Hallberg-Rassy 340 imponerte under test i fjor høst. 34-foter som gir kvalitet og praktiske løsninger for båtkjøpere som klarer seg med to lugarer. Med en effektiv rigg, og god utnyttelse av skrogets volum, så vil Hallberg-Rassy ha egenskaper som en større båt, men i en mer håndterbar størrelse, som igjen gir en bedre økonomi på sikt.
Båten er nominert i klassen for familieturseilere hvor også Dufour 390, Beneteau Oceanis 46.1, Mojito 1088, og Swallow Coast 250 er nominert.
Vant unik regatta
XP lite er en lettdrevet robåt med seil. Båten er utviklet med regattaen Race 2 Alaska i tankene, hvor også mannen bak båten, Mathieu Bonnier, deltok og vant i sommer. Bonnier er en utholdene franskmann som har rodd over Atlanterhavet, og fått sort trøye i Norseman. Båten er nominert i klassen for spesielle båter hvor også RS 21, Aira 22, Ikone 6,50 og Saffier SE 37 Lounge også er nominert.
Sprek og nytenkende
RS Sailing har utviklet en kjølbåt med jolleegenskaper. 21-foteren har plass til mange seilere, og den er utviklet med tanke på seilskoler og foreninger i tankene. Det passer det moderne samfunnet godt med delingsøkonomi, hvor flere heller vil leie enn å eie. Båten har også en liten elmotor som gjør det enklere å gå inn og ut av havn. Båten er nominert i klassen for spesielle båter.
Vinner i ny drakt
Arcona Yachts bygger svært raske seilbåter, og nyheten på 43 fot har fått ett skrog som skal gi høy fart i både lett og mye vind. Verftet har modernisert stylingen en smule, men lange vinduer langs overbygget, mens innredningen er i klassisk mahogany. Nyheten erstatter Arcona 430 som ble kåret til Årets Båt da den var ny.
Båten var utstilt i Marstrand, og eieren har valgt å utstyre den for turseiling.
Båten er nominert i klassen for Performance Cruisers, sammen med X4.6, og Grand Soleil 48.
Danske i italiensk stil
X4.6 var også utstilt i Marstrand. Båten er nesten helt lik X4.9, men uten jollegarasje i hekken. Ved å droppe jollegarasjen, så er det mulig å spare en million kroner. X-Yachts følger trenden i Middelhavet, både i cockpit og under dekk. Lys eik, og en relativt åpen og ubeskyttet cockpit. Båten er nominert i klassen for Performance Cruisers.