ÅRETS BÅT I EUROPA

RETRO: Bihan 650 er en moderne båt med gaffelrigg.
KLASSISK: Spirit47cr er bygget lett og stivt i tre og epoxy.
FLYR: Seascape 24 er en sporty seilbåt med overnattingsmuligheter.
FLIPPER: Scow18 kommer lett i plan. Skrogformen gir høy stabilitet.
FLYR: Easy to Fly er laget for å gjøre foiling mer tilgjengelig.

Lesernes kåring: Spesielle båter

Årets båt i Europa-prisen blir delt ut  21. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste Spesielle båter.

Publisert Sist oppdatert

Moderne gaffelrigg

Bihan 6.50 er en dagseiler konstruert av Finot Conq med en spesiell rigg. Båten er vakuumstøpt, og veiere bare 750 kilo. Skroget har moderne linjer. Båten ble først bygget som en «oneoff», men er nå satt i produksjon. Gaffelrigg ble valgt av praktiske årsaker. 

 

For sporty turseiling

Seascape 24 er en modell mellom 18 og 27-foteren. Båten er laget for sporty turseiling, og kan trekkes med henger. Båten har et seilareal i forhold til vekt som en Melges 24, og flyr på slør. Vi fikk loggen i over 14 knop.

 

Sjøens lekreste

Spirit Yachts i England bygger trebåter med klassiske linjer, men moderne undervannskrog. Spirit 47CR er bygget for å kunne seile langt, og leve om bord. 47-foteren har lange overheng, men det er allikevel plass til to lugarer.

 

Enkel foiling

Easy to Fly er et prosjekt fra Absolute Dreamer. Katamaranen foiler i lett vind, og skal fylle mellomrommet mellom Phantom 18 og GC32. Båten seiles av tre, uten trapes. Vi seilte båten i 20-30 knop i 14-18 knops vind.

 

Den nye baugen

Scow FR18 er en dagseiler med baugen fra de raskeste Mini Transat-båtene. Baugen gjør båten mer stabil, og planer tidlig. Det er som å seile et surfbrett. Båten blir bygget av et lite verft i Frankrike.

 

Create your own user feedback survey