ÅRETS BÅT I EUROPA
Lesernes kåring: Spesielle båter
Årets båt i Europa-prisen blir delt ut 21. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste Spesielle båter.
Moderne gaffelrigg
Bihan 6.50 er en dagseiler konstruert av Finot Conq med en spesiell rigg. Båten er vakuumstøpt, og veiere bare 750 kilo. Skroget har moderne linjer. Båten ble først bygget som en «oneoff», men er nå satt i produksjon. Gaffelrigg ble valgt av praktiske årsaker.
For sporty turseiling
Seascape 24 er en modell mellom 18 og 27-foteren. Båten er laget for sporty turseiling, og kan trekkes med henger. Båten har et seilareal i forhold til vekt som en Melges 24, og flyr på slør. Vi fikk loggen i over 14 knop.
Sjøens lekreste
Spirit Yachts i England bygger trebåter med klassiske linjer, men moderne undervannskrog. Spirit 47CR er bygget for å kunne seile langt, og leve om bord. 47-foteren har lange overheng, men det er allikevel plass til to lugarer.
Enkel foiling
Easy to Fly er et prosjekt fra Absolute Dreamer. Katamaranen foiler i lett vind, og skal fylle mellomrommet mellom Phantom 18 og GC32. Båten seiles av tre, uten trapes. Vi seilte båten i 20-30 knop i 14-18 knops vind.
Den nye baugen
Scow FR18 er en dagseiler med baugen fra de raskeste Mini Transat-båtene. Baugen gjør båten mer stabil, og planer tidlig. Det er som å seile et surfbrett. Båten blir bygget av et lite verft i Frankrike.
Create your own user feedback survey