Finot Conq
Glade prisvinnere vil tilbake i IMOCA toppen
Finot Conq tok sin syvende Årets Båt i Europa tittel da deres Oceanic 46.1 vant sin kategori for 2019.
Designteamet Finoc Conq har i det siste vært mer kjent for sine turbåter enn med IMOCA 60 båtene der de dominerte i tidlige Vendee Globe seilaser. Nå vil de ta regattamarkedet tilbake.
Finot Conq står også baḱ spennende one off prosjekter, som denne 53 foteren, og 100 foteren «Nomad IV» under, som blir betegnet som verdens raskeste turseilbåt. David de Prémorel var med da 53 foteren deltok i siste ARC, der den med full "bagasje" for den påfølgende jordomseiling fullførte Atlanterhavsseilasen på imponerende 13 døgn.
Nå vil Pascal Conq og David de Prémorel, som vi begge møtte under båtmessen i Dusseldorf, tilbake i regattamarkedet. På tegnebordet foreligger en Mini 6.5 m som skal være ferdig til neste Mini Transat. Med denne håper designduoen å vise at de fremdeles er å regne med , og å ta et nytt skritt mot IMOCA 60 klassen der Verdier og Juan K har tatt over hegemoniet.
Ingen med mer suksess i Vendee Globe
Finot Conq har tegnet hele 18 IMOCA 60 og deres båter har vunnet Vendee Globe fire ganger, Der er de ubeseieret, men tiden har løpt fra det tradisjonsrike designfirmaet. Sist Finot Conq hadde ny IMOCA på vannet var i 2008 da de leverte fire båter, en av dem til Alex Thomson.
Dette er båten som skal bringe Finot Conq tilbake til regattatoppen. Mer effektive foiler og mindre motstand skal få den til topps i Mini Transat. Konstruktørene tror den runde baugen vil utvikles for IMOCA klassen også, selv om båten vil stampe mer i motsjø. Selv om den runde baugen gir større stabilitet og mindre motstand, tror derfor ikke Pascal Conq at dette blir trenden for neste generasjon turbåter.
Tiden ikke moden for foiler i turbåter.
Det er liten tvil om at foiler på IMOCA og FIGARO klassen bidrar både til fart og stabilitet er det ifølge David de Trémorel lite som tyder på at turbåtene får foiler med det første. Foilene til IMOCA båtene veier mer enn 200 kg hver og koster nærmere en million kroner for et sett. De tar i tillegg mye plass under dekk og vil gjøre sgtore inngrep i interiøret. Finot Conq har derfor i mange år vært talsmenn for vannballast i moderate tanker. Heller det enn svingkjøl, sier Pascal Conq.