Excess Catamarans lansert i Cannes
Beneteau lanserer nytt katamaran-merke som skal leve parallelt med Logoon.
Beneteau vokser, og utvider og vil ha en enda større kake av flerskrogsmarkedet som de allerede leder. Lagoon er den største katamaran-produsenten i verden og er også det største underverftet i Beneteau-gruppen. Segmentet for flerskrogsbåter er i sterk vekst, og ventetiden på de mest populære modellene er over ett år. Industrien sliter med å få tak i gode arbeidere.
Som Jeanneau og Beneteau
Lagoon ble startet av Jeanneau i 1984, og ble med over til Beneteau-gruppen da de kjøpte Jeanneau i 1996. Da ble det fart i sakene, og veksten siden den gang har vært formidabel.
Excess Catamarans som ble lansert i Cannes skal bli ett eget merke under Beneteau, slik som Jeanneau er i dag. Det er kun merkevaren som er lansert nå. Mer blir gjort kjent under messen i Dusseldorf, mens første båt vil bli å se, først om ett år.
Ryktene har svirret
Det har lenge vært kjent at Beneteau vil utvide markedsandel. Ryktene dukket opp alt for ett år siden. Orkanene i Karibia var en av årsakene til at lanseringen har tatt tid.
Lagoon er kjent for komfortable og voluminøse katamaraner. Ryktene sier at katamaranene fra Excess vil bli mer sporty. De vil ha to ratt ut på sidn bak, slik som Nautitech.
– Vi kan bekrefte at vi har blitt spurt om å selge dette merket og vi vurderer det som svært interessant, forteller Oda L. Heitmann Sundli i Heitmann Marine, til SEILmagasinet.
SEILmagasinet tester tre ulike tur-katamaraner i 2017. Du finner test av Lagoon 42, Lucia 40 og Nautitech 46 her.