STØRST: Expressklassen er svært populær, men båten kan også brukes for enkel turseiling.

Dine erfaringer med Express

Ute etter brukt seilbåt? Eller har erfaringer du vil dele med SEILmagasinets lesere? Vi tar frem gamle tester og sjekker våre meninger opp mot erfaringer fra eiere. Neste båt ut er evigunge Albin Express

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC

Albin Ballad

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

J/24 gjorde stor suksess på70-tallet. Dette fikk både Albin og Maxi i Sverige med seg, og lanserte sitt alternativ i hu og hast. Albin med sin Express og Maxi med sin Racer. Albin klarte å lansere båten sin før Maxi, og klaret også å slå Maxi i markedet. Båten ble solgt for under 50 000 svenske kroner som ¾ fabrikata. Kjøperen måtte montere en del av utstyret selv. Det var tydeligvis en god ide. Fra 1979 til 1982 solgte Albin over 1100 båter.

1979: J/24, Maxi 80 Racer og Albin Express mot hverandre for første gang under vår store nordiske test hvor Expressen fremstår som det beste kjøpet.

Sammenligningstest

I 1979 var Morten Jensen med å teste Albin Express mot J/24 og Maxi 80 Racer i en stor nordisk båttest, et samarbeid mellom Seilas fra Norge, Båt for älla i Sverige, og Sejl og motor fra Danmark. Testen ble forsøkt stoppet av produsentene og leverandøeren som var livredde for å tape.

I testen ble Expressen utpekt som båten best for turseiling, mens J/24 ble beskrevet som en jolle med kjøl. Maxi 80 Racer får skryt for sine linjer, men at rigg og utstyr ikke gjør den til noen familiebåt.

Fartsegenskapene var svært like, og det var vannlinjelengden og seilareal som ble avgjørende. Maxi 80 Racer var den lengste båten, og også marginalt raskere, mens J/24 ble nummer tre.

Expressen var klart billigst og kostet seilklar i 1979 76 705 norske kroner, mens Maxi 80 Racer kostet 110 365, og J/24 102 7700 norske kroner.

Populær regattabåt

I dag er det få som bruker Express til familieseiling, men det er mulig. Båttypen er for mange en enkel og billig måte å ha det gøy på regattabanen. I Oslo Seilforening har båttypen lenge vært populær, og over 30 båter har stilt til start på tirsdagsregattaer. Men det er ikke bare i Oslo. Stavanger har også et stort miljø. Express har vært den største klassen i Færdern, og også den båttypen med størst felt i NM. Under NM i 2014 stilte det 111 båter til start.

En god start på seiling

Det skal mye til for å hevde seg i toppen av klassen, men ikke så mye til for å stille til start. En brukt ekspress koster fra 40 000, og båten er både lett å få tak i, og enkel å selge. Prisene lå kanskje litt høyt for noen år siden da alle skulle ha en slik båt, mens markedet nå har roet seg litt ned. Men båten er super for å lære å seile, og fungerer også for enkel turseiling, om regatta ikke frister.

Ta konkakt

Har du erfaringer og meninger om Express, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.

Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.

Artikkelen om Albin Express kommer i SEILmagasinet 1-2021.

OPPSLAG: Når testen ble publisert var det solgt ca 70 J/24 og tilsvarende antall Expresser i Sverige.
DATA: Expressen er klart billigst, og var også mest egnet for turseiling av de tre båtene som alle var utviklet hvor seilegenskaper var høyest prioritert.

.