Dine erfaringer med Express
Ute etter brukt seilbåt? Eller har erfaringer du vil dele med SEILmagasinets lesere? Vi tar frem gamle tester og sjekker våre meninger opp mot erfaringer fra eiere. Neste båt ut er evigunge Albin Express
J/24 gjorde stor suksess på70-tallet. Dette fikk både Albin og Maxi i Sverige med seg, og lanserte sitt alternativ i hu og hast. Albin med sin Express og Maxi med sin Racer. Albin klarte å lansere båten sin før Maxi, og klaret også å slå Maxi i markedet. Båten ble solgt for under 50 000 svenske kroner som ¾ fabrikata. Kjøperen måtte montere en del av utstyret selv. Det var tydeligvis en god ide. Fra 1979 til 1982 solgte Albin over 1100 båter.
Sammenligningstest
I 1979 var Morten Jensen med å teste Albin Express mot J/24 og Maxi 80 Racer i en stor nordisk båttest, et samarbeid mellom Seilas fra Norge, Båt for älla i Sverige, og Sejl og motor fra Danmark. Testen ble forsøkt stoppet av produsentene og leverandøeren som var livredde for å tape.
I testen ble Expressen utpekt som båten best for turseiling, mens J/24 ble beskrevet som en jolle med kjøl. Maxi 80 Racer får skryt for sine linjer, men at rigg og utstyr ikke gjør den til noen familiebåt.
Fartsegenskapene var svært like, og det var vannlinjelengden og seilareal som ble avgjørende. Maxi 80 Racer var den lengste båten, og også marginalt raskere, mens J/24 ble nummer tre.
Expressen var klart billigst og kostet seilklar i 1979 76 705 norske kroner, mens Maxi 80 Racer kostet 110 365, og J/24 102 7700 norske kroner.
Populær regattabåt
I dag er det få som bruker Express til familieseiling, men det er mulig. Båttypen er for mange en enkel og billig måte å ha det gøy på regattabanen. I Oslo Seilforening har båttypen lenge vært populær, og over 30 båter har stilt til start på tirsdagsregattaer. Men det er ikke bare i Oslo. Stavanger har også et stort miljø. Express har vært den største klassen i Færdern, og også den båttypen med størst felt i NM. Under NM i 2014 stilte det 111 båter til start.
En god start på seiling
Det skal mye til for å hevde seg i toppen av klassen, men ikke så mye til for å stille til start. En brukt ekspress koster fra 40 000, og båten er både lett å få tak i, og enkel å selge. Prisene lå kanskje litt høyt for noen år siden da alle skulle ha en slik båt, mens markedet nå har roet seg litt ned. Men båten er super for å lære å seile, og fungerer også for enkel turseiling, om regatta ikke frister.
Ta konkakt
Har du erfaringer og meninger om Express, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.
Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.
Artikkelen om Albin Express kommer i SEILmagasinet 1-2021.
.