Stem på årets familieturseiler

Hvilken er best, Contest 63 CS eller Heyman 42 PPH. Vi vil høre SEILmagasinets favoritt til Årets Båt i Europa.

Publisert

18. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det bare 12 nominerte båter. Disse er nominert uten å bli plassert i en kategori, men vi i SEILmagasinet har tatt oss den frihet å inndele de 12 båtene i fem kategorier ala slik vi har hatt tidligere. Av de 12 er det bare to som vi mener kan passe som luksuriøse seilbåt.

SEILmagasinet har fordelt båtene i kategoriene: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, performance cruiser, flerskrogsbåter og spesielle seilbåter for denne avstemningen.

TEST: Juryen kommer fra 12 europeiske seilblader.

Jury på 12

Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Tyskland og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Dufour_44
DUFOUR: Her er det moderne formspråket. De sorte feltene i fribordet er også designelementer som reduserer det visuelle inntrykket av fribordhøyden.

.Mer av alt

SALONG: Dufour har en spesiell salong med sekskantet bord.

Moderne turseilere eser ut i alle veier, og Dufour er med å føre an. Både er mer plass i både cockpit og under dekk. Båten hadde verdenspremiere under Boot 2024, men båten vi testet hadde en annen løsning under dekk. I stede for byssa frem mot hoveedskottet hadde denne en langsgående bysse, en løsning som treffer bedre i markedet.

Vi seilte båten i lett vind, og den stod ikke stille, men hadde heller ikke forhold for å vise sin sterke side. Båten starter på 35 3430 euro uten moms.

 

EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Hanse_360
HANSE: Hanses nye er høy og bred, men seiler overraskende godt allikevel.

Båten som begeistrer

SALONG: Hanse har bygget markedets største 36-foter.

Vi testet nye Hanse 360 i september, og fikk seilt båten på ny i Palma i oktober. Denne gangen med bedre seil. Båten begeistret i sydens varme sol også. Styrefølelsen er god, og båten er responsiv. Den er morsom å seile. Cockpiten, byssa og eierlugaren er båtens sterke side. Vi likte ikke babord lugar akter, som bare er i tre lugars versjonen. Det gjør heller ikke Hanse, og løsningen er forbedret fra byggenummer fire. Prisen starter på 221 220 euro uten moms

 

EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, Sun Odyssey 360, Jeanneau
JEANNEAU: Sun Odyssey 350 har Jeanneaus spesielle Walk around cockpitløsningen.

Finpuss av storselger

TRADISJONELL: Sun Odyssey 350 har samme planløsning som 349

Jeanneau har solgt bra av Sun Odyssey 349. Sun Odyssey 350 er svært lik, men har et nytt skrog, og ny cockpitløsning. Bredden er økt, og det gir litt mer volum under dekk.

34-foteren har Jeanneaus «Walk around» cockpitløsning, en løsning hvor du gar rundt rormannen for å komme på dekk. Løsningen fungerer på en så liten båt også.

Prisen starter på 160 295 euro uten moms. Fullt utstyrt er prisen likt med Hanse 360 i skrapa versjon.

.

.