Høstens vakreste nyhet
Spirit 47CR blir vist frem på messen i Southampton i disse dager.
![MODERNE: Klassisk over vannlinjen, og moderne under vannlinjen.](https://image.seilmagasinet.no/492544.webp?imageId=492544&width=960&height=720&format=jpg)
Lett og sterkt
Spirit Yachts er håndbygget etter beste båtbyggertradisjon, men det er ikke bare det estetiske som gjør at båtene bygges i tre.
Spirit Yachts bygger med tre og epoxy. Det gir et styrke/vekt forhold som kun overgås av karbon/epoxy i følge verftet. Bygging i tre gir større fleksibilitet, og gjør det mulig å bygge uten å utvikle en kostbar form.
Treverket har også gode isolasjonsegenskaper, både mot temperatur og lyd, samt demper vibrasjoner.
Verftet hevder at båten ikke trenger mer vedlikehold enn en båt bygget i glassfiber. Størst utfordring er de lakkerte flatene i sollys, men om dette dekkes til når båten ikke er i bruk, så blir vedlikeholdet minimalt.
Spirit 47CR er nominert til Årets Båt i Europa. Du finner de nominerte båtene her.
EPOXY: Båten er bygget i tre, men limt med epoxy. Det skal gi en holdbarhet som en glassfiberbåt. |
![UTSTILLING: Sprit 47 CR vises nå under båtutstillingen i Southampton.](https://image.seilmagasinet.no/492574.webp?imageId=492574&width=960&height=642&format=jpg)
![EPOXY: Båten er bygget i tre, men limt med epoxy. Det skal gi en holdbarhet som en glassfiberbåt.](https://image.seilmagasinet.no/492591.webp?imageId=492591&width=960&height=594&format=jpg)