SailGP
50-knopsbarrieren brutt
Tom Slingsby og hans Team Australia viste under trening hva F50-katamaranene er gode for.
SailGP får sin debut i USA 4. og 5. mai da seks nasjonslag braker sammen i den andre regattaen i serien.
San Fransisco Bay lover bedre forhold enn hva seilerne fikk tildelt i Sydney og lagene har allerede testet banen mellom den ikoniske broen og Alcatraz. Den friske vinden har allerede bevist at her får seilerne store utfordringer, noe som kan gi både seilere og publikum spektakulære opplevelser.
I to timer hver dag skal seilerne konkurrere og vise seg frem for et publikum som kan kjøpe billetter på land og direkte på internet. Trolig får vi se båtene i mer enn 50 knops fart.
Ombygde America's Cup-båter
F50 er en entype foilende katamaran videreutviklet fra AC50 som ble brukt i forrige America's Cup. Av de seks båtene som deltar i SailGP, er tre nye og tre ombyggete AC50-båter.
F50 har videreutviklet foiler. De er bygget tynnere, som skal gi redusert motstand. Foilene går også nå utenfor båtens maksimalbredde som gir økt stabilitet.
Den raskeste farten notert med AC50 var 47,5 knop satt av Artemis.
Mer trøkk
Mens regattaaen i Sydney ble en heller kjedelig affære med lite vind og stor spredning på båtene, lover San Fransisco mer fart i sakene. Regattaen blir den første virkelige testen på SailGP som publikumssport. Med erfaringene fra America's Cup på samme arena i 2013, har SailGP alle muligheter til å lykkes her slik at Russell Coutts og Larry Ellison kan få betalt for sin enorme satsning.
Allerede under trening viste F50 sitt enorme fartspotensiale, da vinneren fra Sydney, Tom Slingsbys Team Australia, oppnådde 52 knop. Dermed har designerne oppfylt sine løfter da de mer enn antydet at 50 knop var oppnåelig for disse båtene som er utviklet fra America's Cup klassen i 2017.
Seks lag fra seks nasjoner
Team China, Phils Robertson
Team Australia, Tom Slingsby
Team Great Britain, Dylan Fletcher
Team Japam, Nathan Outteridge
Team France, Billy Besson
Team USA, Rome Kirby