Færderseilasen 2017
Stor seier i liten båt
«Karma Police» gjorde det igjen. 30-foteren vant klassen for de største og raskeste båtene, og ble beste båt overall.
Den ekstreme 30-foteren var raskere enn HH42 «Raa Glede» og var til tider raskere TP52 «Wolfpack». Den lille, lette og raske båten vant ikke bare klassen over de største og raskeste. «Karma Police» vant også Færderseilasen overall.
– Vi gjorde få feil, og hadde en god start. Inspirert av America's Cup «hooket» vi «Raa Glede» i starten. Vi viste vi måtte ha fri vind, og satset på å seile rundt hele feltet. Det lykkes vi med, og var ført ut fjorden sammen med «Wolfpack» og «Raa Glede», forteller skippr Øystein Misje på«Karma Police».
Riktige seil
Den 9 meter lange båten har en stor seilgarerobe, og en del av forberedelsene er å velge ut de syv forseilene som reglene tillater under regattaen.
– Vi valgte den riktige garderoben, og fikk i tur og orden brukt alle de ulike forseilene. Hemmeligheten med å seile båten optimalt er å alltid bruke riktige seil, forklarer Misje. Han sier at båten er svært fysisk krevende å seile, og at alle gutta brukte tørrdrakt hele tiden.
– Det var vått, svært vått. Mye sjø over dekk. For første gang har vi også fanget fisk mens vi seiler. Det havnet en sprell levende fisk i cockpiten, sier Misje.
Laget lykkes med å seile bedre på VMG. De maktet å seile lavere, men nesten like fort som «Wolfpack». Båten ble eter start seilt med stikkjølene oppe, ig vippekjølen i senter.
Raskere enn «Wolfpack»
I Drøbak ble det stopp, og «Wolfpack» dro fra, men «Karma Police» kom tilbake.
– Det ble en match mellom oss og «Raa Glede» helt til mål, men vi var før dem over linjen, ca en time bak «Wolfpack» som tok linehounor. Begge disse båtene har høyere måletall, forklarer Misje.
Øystein Misje og mannskapet på «Karma Police» fikk en vill tur ut fjorden.
– Vi lå og snittet 18 knop. Til tider var vi over 19,5. I følge «Wolfpack» var det raskere enn dem, sier Misje. Så dreide vinden mer mot øst. Før bolerne ble det satt en fokk, og to slag måtte til for å komme på rumbline.
– Derretter satte vi en brøkdels Code 0 seil, et flatt og formstabilt sløre seil. Dette seilet var svært effektivt ned til Tristein. Vi seilte da forbi «Raa Glede». På vei mot mål fikk vi gennakeren i vannet, og ble drivene sidelengs, det var egentlig den eneste tabben vi gjorde under veis, forteller skipperen på «Karma Police».
Båten brukte under 12 timer fra start, rundt Færder og til mål utenfor Tønsberg.
Andre seier i år
Det er ikke første gang Øystein Misje fra Holmestrand har tatt med seg store pokaler med «Karma Police». Båten kom til Norge i 2014, og seilerne vant HH Skagen Race overall i 2015. Denne bragden klarte de å gjenskape i år.
– Vi har brukt mye tid på båten før sesongen. Bunnstoffet er sprøytet på, og før start ble den slipt ned med 800-papir i vannet. Vi har også gått over dekksutstyr og gjort forbedringer. Vi har historisk hatt en del ødeleggelser om bord, men vi har nå forbedret alle svake punkt, forteller Misje. Han er glad for at alt arbeidet har betalt seg. Det ligger i delatjene. Laget tok med seg 0,6 liter med ekstra bensin til påhengeren i tilfelle det ble for lite vind til å rekke starten for seil.
– Det er utrolig moro å lykkes med å seile en krevende båt bra, sier Øystein Misje til SEILmagasinet.
Godt lagarbeid
– Det er langt vanskeligere å seile ekstreme båter bra. Det krever at mannskapet kjenner båten, og alle trim og seilvalgene i alle situasjoner. For å seile opp mot måletallet må båten seiles opimalt. Bare en liten feiltrim kan koste noen knop, og utgjøe mye på resultatet. Ekstra utfordrene med slike båter er at man kan være svært fornøyd med 15 knop på loggen, mens det egentlig er mulig å hente ut ett par knop til, forteller skipperen. Han hadde med seg konstruktøren fra New Zealand under første Færderseilas. Da måtte de bryte på grunn av tekniske problemer, etter å ha sett 20 knop på loggen.
– Vi har diagrammer som sier hvor fort vi skal seile under ulike forhold, og hva slags seil som er mest egnet. Det er mye som skal stemme. Vinkel på vippekjølen, og bruk av stikkjølene. Nå begynner dette å sitte, avslører Misje.
Det er seks mann om bord, og laget består av syv personer som kjenner båten godt.
Hissigpropp
«Karma Police» er en Shaw 9, konstruert av Robert Shaw fra New Zealand. Båten er som en liten motorsykkel med alt for stor motor. Den er bygget i 2009, og har et tilsvarende kjølsystem som Volvo Ocean Race-båtene har. Den 2,5 meter tunge kjølen kan vippes opp til lo, og skape et enormt rettende moment, men et minimum av ballast. Hele båten veier bare 1350 kilo, og med en gennaker på hele 120 kvadratmeter, så har båten mye krefter å kunne spille på. Lav vekt gjør at den akselererer på det minste vindpust, og det skal lite til for at båten planer. Nå den planer spiller ikke vannlinjelengden noen rolle, og kort lengde blir dermed ingen begrensende faktor. «Karma Police» har et måletall på 1.1752, og må seile fortere enn båter som Xp 44 og Landmark 43 gjennom vannet.
– Vi trives best på unnavind, men båten er en allrounder. Den gjør 7,7 knop på kryss, og vi holder følge med Landmarkene, men de tar oss på måletallet under slike forhold, forteller Misje.
Færderseilasens klassevinnere
Shorthanded Hollænderboen: Ove Kvalnes
Shorthanded Tristein: Joachim Narum Amland
Klassiske treseilere: Øivind Brudevoll
Skøyter: Truls Bastiansen
Flerskrog: Lucas Hofman
Albin Express: Trym Christensen
First 31.7: Jan Kristian Vedeler
IF: Jan Kolbjørnsen
NOR Rating Cr m/spinnaker: Halvor Schøyen
NOR Rating u/ spinnaker: Eivind Nordlid, Bjørnar Sten-Nilsen, Hans Hauglund
NOR Rating u/spi, start i Son: Truls Berger
NOR Rating R26: Dag Rune Wiksten
NOR Rating R33: Ingo Weschke
NOR Rating R36: Henning Føsker
NOR Rating R40: Ronny Lindquist
NOR Rating R45+: Øystein Misje
Tur: Stig Hagestande, Lotte Stange Jørgensen, Marius Eilertsen, Kjetil Myklebust
TurGLEDE: Frank-Tore Toresen
X-35: Bjørn Vadholm