«Mohawk II» er eldst
Vi skrev at «Rakkertøsen» fra 1909 var eldst, men «Mohawk» er enda eldre.
««Mohawk II» har faktisk jubileum i år, og er 120 år. Båten ble bygget i England i 1904 av verftet Stowe & Sons. Mohawk ble kjøpt av Oslo KFUM Sjøkorps i 1953, og siden den gang har over 10.000 barn seilt ombord. Båten er ikke bare Færderns eldste, det er også den største. Skuta er på 92 fot og har 22 køyeplasser.
Både har også en dramatisk historie. Natt til 19. juli 2004 var «Mohawk II» på vei inn til nederlandske byen Vlissingen da skuta ble rent i senk av en nederlandsk fiskebåt. «Mohawk II» sank i løpet av et par minutter, men til alt hell kom ingen av de 20 ombord til skade. I den lille byen Vlissingen stilte lokalbefolkningen villig opp for å hjelpe de norske ungdommene.
Både «Rakkertøsen» og «Mohawk II» seilte Turglede-klassen.
Fullførte ikke
«Mohawk II» holdt høy fart da vi passerte. Båten valgte å krysse ut Drøbaksund på vestsiden av Håøya. Etter å ha krysset hele indere Oslofjord, og krysset Breiangen, så valgte skuta å seile inn til Horten.
«Rakkertøsen» ankommet Tønsberg kl 02.00 natt til lørdag. Den gamle 6-meteren med gaffelrigg fikk en tøff og lang kryss. Båten seilte deler av etappen med halvt innrullet forseil. Det resulterte i et seil med mye bus som ga lav høyde på kryss.
Da vi så «Rakkertøsen» rett innenfor Filtvet var den blitt forbiseilt av hele Færderfeltet. «Rakkertøsen» ble bygget som en turseiler i Tønsberg. Den gangen var turseiling primitive greier.
Klassiske treseilere
«Vema III» som var raskeste klassiske treseiler, og brukte bare 8 timer og 15 minutter er fra 1933.«Vema II» er bygget hos Anker og Jensen i Vollen. Det ble «Kryss» som vant klassen for klassiske treseilere. 12-meteren er bygget som en turbåt på Holmen Yachtverft i Asker i 1958, konstruert av Henrik Robert som har en stor familie i Hurum.