Holdt ut i shorts
Peter Ennals og «Kryss» var første båt over målstreken. Han styrte hele veien, og fikk ikke tid til å skifte.
– Det var nok adrenalinet som gjorde at jeg klarte meg så bra. Ikke hadde jeg ullsokker heller, men fikk på meg en tynn skilue, forklarer eieren av den flotte 12-meteren fra 1958.
«Kryss» hadde første start, og lå fremst i feltet lenge.
– Vi var først i Drøbaksund og hadde bare «EnderPearl» og «Off Course» foran oss på Filtvet, forteller Ennals som er godt fornøyd med farten på den klassiske treseileren som er i god stand.
Selv om båten er utviklet til turseiling, så mangler den rekke. Men mannskapet var festet med line, og dekket er bredt og oversiktlig.
Uten rev
– Vi seilte med fullt storseil hele veien, men rullet en meter inn på fokka. Det skyldes litt tekniske problemer. Genuaskinnen var blitt limt før start, men epoxyen hadde ikke herdet skikkelig. Det gjorde at skinnen løsnet et sted mot dekk, men dette ble løst ved å trekke vognen lengre frem.
Seilene museumsgjenstand
Eieren innrømmer at båten ble seilt i mer vind enn hva han noen gang har gjort med båten, men at han har opplevd større bølger med den.
– Båten er fantastisk gjennom bølgene, og tyngden og det smale skroget gjør at farten ikke stopper opp. Balansen i båten var også fantastisk. Det var fin å styre, selv med en rorkult, forklarer Ennals. Han seilte den korte banen rundt Medfjordbåen som ikke er lengre et rundingsmerke, men et begrensningsmerke, fordi båtene må forsette å krysse inn til mål. Den ble krysset som første båt, bortsett fra TurGlede-klassen som hadde valgfri starttid.
Berømmer Tønsberg
– KNS har gjort en god jobb for oss treseilere. Vi fikk starte alene, men god plass. Trang start har nok skremt en del eiere med klassiske treseilere. Også her i Tønsberg ble vi godt mottatt og hjulpet til kai, opplever trebåtenåtusiasten. Han ønsker flere klassiske treseilere tilbake til Færderseilasen.
Ble vått
Du finner ikke en kopp i byssa uten saltvann, forteller ett av mannskapene på «Kryss». Det ble vått under dekk, men det meste av vannet kom inn via luker i dekk. Skroget er heldigvis tett.
– Vi seiler vanligvis med trekk over alle luker, men det er stas å vise frem båten uten disse, det var kanskje ikke så smart, innrømmer Ennals som i hvert fall fikk sjekket at den nye elektriske lensepumpen fungerte.