Informasjon fra Norsk Bavaria Klubb

KERA: Bavaria 34 AC fra Færderseilasen.

Skagen Race og Færderseilasen 2024

Regatta er en god arene for å bli en tryggere turseiler.

Truls Vikin • Regattaseiling gir mulighet til å samle venner og familie til tokt som det kanskje ikke ville blitt noe av om en skal vente på både sol, passe vind og tidspunkt som passer alle. I tillegg er regattaseiling en god arena for å bli en bedre (og tryggere) turseiler. 

HOLMESTRAND: «Lew» brøt Skagen Race, her fra starten.
HOLMESTRAND: «Lew» brøt Skagen Race, her fra starten.

Skagen Race

Etter å ha vært med som mannskap et par sesonger var jeg klar til å ta steget med egen båt. Ilddåpen ble Skagen Race, en tur hvor værgudene syntes både Yr og Windy tok litt for lite i, så det ble humpete og vått. Vi ble nesten siste båt i mål, men det ga mestringsfølelse for førstegangs doublehand-seilere i en seilas der mange valgte å stå av i Smögen. Bryggekabalen oppleves også mindre stressende etter å ha vært med på dette. At jeg med mine 45 år, gråmelerte skjegg og blanke isse skulle vinne Knut Frostads vandrepremie for yngste fullførende shorthandedskipper ble behørig påtalt som «deprimerende» på premieutdelingen. Likevel moro for meg, og dette bør forhåpentligvis inspirere flere til deltagelse neste år. 

Hjemover igjen nøt vi gennakerseilas på flatt vann under sol og blå himmel mens vi spiste paneret rødspætte med rejer og remoulade i det vi passerte «Christian Radich» midt mellom Skagen og Færder. 

NY: Bavaria C46 seilte TurGlede-klassen.
KERA: Bavaria 34 AC utenfor Nesodden under Færderseilasen.
START: Bavaria Cruiser 32 ut fra Aker Brygge.
FART: Bavaria Cruiser 45 ut fra start.

Færderseilasen

Årets utgave av Færderseilasen vartet opp med flott kryss- og sløreseilas i alle valører av bris. Av 45 Bavaria-båter stilte 20 i klassen TurGlede. Bavariaklubben ønsker at flest mulig deltar, og det passer godt med Færderseilasens satsing på turseilere. TurGlede har fri start på formiddagen, noe som gir mindre stress i startfeltet. Bavaria 36 «Jade» vant klassen. 

I tillegg til TurGlede, var Bavaria godt representert på fjorden med 20 Cruiser/AC-modeller og fem Match, og det ble også flere pallplasseringer i tur- og NOR-rating-klassene som hadde flere banelengder fra 45 til 85 nautiske mil. 

Selv hadde jeg fylt opp båten, så vi fikk en hyggelig tur rundt Hollænderbåen med både læring og vekt på ripa. I det vi passerte målbøyene på morgenkvisten ble vi tatt igjen i stor fart av raske båter som hadde seilt en lengre bane rundt Tristein. Vi var uansett resultat godt fornøyd med en morsom seilas, der vi hadde knivet med likt ytende båter underveis. Vi vant hverken starten eller regattaen, men begge deler ble morsomme opplevelser - og etter målgang oppdaget vi at båtens målebrev flyttet oss en god del oppover resultatlistene.

Både TurGlede, turklasser og NOR-rating-klassene er gode muligheter for å delta med Bavaria, en får noen flere nautiske mil under kjølen og erfaringer som gir økt trygghet og seilglede. Ikke minst er det sosialt å samler et mannskap og ende opp med andre seilere etter målgang. 

I Tønsberg hadde KNS satt av egen brygge til Bavaria-klubben og vi fikk samlet mange til felles hygge med servering og erfaringsutveksling før regnet kom. Neste år er målgang i Moss, og vi gleder oss til å møtes der. 

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.