melges40dekk
melges40
LETT: En særdeles dyp kjøl som kan vippes til lo gjør det mulig å skape stabilitet med halve ballasten.
Rask: Melges 40 ser ut til å ha det meste. Men får en tøff utfordring til å etablere seg.

Melges tar den helt ut med ny 40-foter

Buddy Melges var 20 år før tiden med 24-foteren. Ny 40-foter følger opp innovasjonen.

Publisert Sist oppdatert
LETT: En særdeles dyp kjøl som kan vippes til lo gjør det mulig å skape stabilitet med halve ballasten.

I går lanserte Melges en ny 40-foter som er tenkt som en en-type klasse. Mange har forsøkt i dette segmentet, men ingen har klart å skape noe på linje med Farr 40-klassen for ti år siden. Farr 40 lever fremdeles som entypeklasse, men utviklingen har kommet langt siden Farr konstruerte denne på 90-tallet. Farr 40 var egentlig tenkt som en IMS-båt.

Mye duk, lav vekt

Melges 40 blir den første entype-båten med svingkjøl utviklet for baneseilas. Svingkjølen gjør at båten kan gjøres ekstremt lett i forhold til seilareal. På slør har båten hele 272 kvadratmeter med duk, og 121 kvm på kryss. Bulben som stikker hele 3,2 meter er bare på 1,1 tonn. Det er halve vekten av bulben på GP42, som «Al Capone». Totalvekten er på 3,2 tonn. Karbonmasten kan deles for å gjøre transporten enklere, og masten står på dekk, en løsning som stadig flere regattabåter får.

Melges 40  er tegnet av Botin & Partners, og samenlingner båten med C40 MKII som er tegnet av tidligere kollega Carkeek Design. Denne er også ekstrem, men har en fast kjøl. Også C40 MKII er bygget av Premier composite som også bygde Landmark 43.

Beregningstallene til Melges 40 viser at denne blir raskere enn en C40 MKII eller tilsvarende under alle forhold. Jo mer det blåser, jo raskere vil svingkjølbåten være. Den skal seile 9 knop på kryss opp mot 20 på unnavind. 

To ror, ingen foiler

 

 

 

 

 

DUK: Melges 40 får mye duk, også på kryss. 20 kvm mer enn Farr 40. Firkanttopp på storseilet er en selvfølge i dag.
RÅ: Raa Glede er Oslofjordens tøffeste, men vil bli forbiseilt av Melges 40