Covid stopper norske Fastner race-seilere
To norske båter er påmeldt, men begge blir hjemme. Her er årsaken.
Interessen for Fastnet Race er større enn noen gang, og etter å ha flyttet målgangen til Cherbourg i Frankrike, er også regattaens kapasitet økt. De siste årene har det vært rift om å komme seg på påmeldingslistene. Nå er det nesten 500 båter påmeldt, men ikke alle vil starte. Starten på Rolex Fasnet Race er 8. august. Begge de to norske påmeldte båtene vil utsette regattaen til 2023.
Covid19-tilpasninger
Det er fem dagers karantene ved innreise til Storbritannia, men regattaarrangører har gjort det mulig å starte, uten å gå i land først. Det er også mulig å levere egenerklæringen og dra igjen etter målgang i Frankrike, men det frister ikke dem som kommer langveis fra.
– Ingen av oss er fullvaksinerte, og slik det så ut når vi måtte bestemme oss ville det blitt seiling uten muligheter til å gå i land uten å bli satt i karantene. Fastnet skal være en opplevelse, med arrangement på land og selve regattaen, forteller Jon Moholth fra Tønsberg. Han hadde planer om å seile med sin bror Emil i «Mia Mara», en Elan 37. Han mener det blir for drøyt å ta turen over for å bare seile regattaen, og så rett hjem.
– En stund trodde Børre og jeg at vi skulle klare det, men ser at Covid-19 stopper vår deltakelse også. Ambisjonene om å vinne Fastnet Race blir flyttet to år frem i tid, forteller Bjørn Børresen som seiler Hallberg Rassy 43 «Lupi». Han hadde planer om å ha med Børre Søraas-Sæther som mannskap, og de to har krysset Atlanterhavet sammen tildligere.
Klare for 695 nm
Med målgang i Frankrike, så har også Fastnet Race blitt lengre og tøffere. Distansen har økt fra 608 nm til 695 nm. Både «Mia Mara» og «Lupi» var påmeldt i IRC 2H en klasse med 79 påmeldte båter. Dette er Fastnet Race sin shorthandedklasse under IRC, en klasse som har vokst voldsomt de ti siste årene. I klassen stiller hele 12 Sun Fast 3300, men også en mengde båter fra JPK og J/boats, men også noen gamle klassiske båter.
Alle de norsje seilerne har tatt opptaderte ISAF-sikkerhetskurs pluss førstehjelpskurs. De har også nok regattaerfaring de siste 12 månedene for å kvalifisere.
– «Mia Mara» trengte en modifikasjon for å oppfylle sikkerhetskravene, og det pumpekapasitet på den elektriske lensepumpa som er blitt oppgardert, forteller Moholth.
– «Lupi» har fått ny seilgarderobe. Vi fikk nok ikke avsluttet diskusjonen om vi skulle måle inn Code 0’ene for denne regattaen. Under gjeldende regler blir det stor «straff» med Code 0, men båten er utvilsomt tung og trenger sitt seilareal for å flytte seg i gitte vindforhold, forteller Børresen.
Kan bli flere i 2023
Fastnet Race arrangers annet hvert år. Regattaen ble arrangert for føsret gang i 1925, og i 2023 vil regattaen bli arrangert for 50. gang. Det var en del diskusjoner etter at det ble bestemt av målgang skulle flyttes fra Portsmouth i England til Cherbourg i Frankrike, men deltagerne ser ikke ut til å klage. Det er franskmenn som dominerer resultatlistete og i 2019 vant franske båter ni av ti klasser. Å få en fransk by inn i regattaen gjør Fastnet Race til en langt mer komersiell regatta fordi det er Frankrike som er store på seiling.
Mange norske seilere drømmer om Fastnet Race, og med nivåøkningen vi ser i shorthandedmiljøet, så vil det ikke være overraskende å se flere norske båter på startlisten i 2023. Båter som Sun Fast 3300 er også utviklet for denne typen regattaer.
– Og om det er den største effekten Covid-19 skal ha for oss, må vi bare være glade og sender mange tanker til dem som har følt effekten så mye mer alvorlog. Deltakelsen i Fastnet Race forblir på «bucket list» og gir mål og mening for de nesteto årene nå, uttaler Børresen.