Akterkøya blir litt snau for to voksne.
Gjennomtenkt bad med hengestang for våttøy.
Byssa er stor og godt utnyttet.
Stor forpigg med mye stueplass.
Ryggstøten i salongen heves med hjelp av gassdempere, og gjør benken til en god sjøkøye.
Innredningen følger en velkjent oppskrift.
Smarte teak-klosser som hindrer at tau henger seg opp.
Vinduene slår utover. Det gjør at man kan lufte selv om det regner.
Teakdekk er standard.
Løygangen er i cockpiten. Storseilskjøte har fin og grov-haling.
Cockpiten er trang, men funksjonell.
Seilbåt for tøff seilas
Faurby er lettseilt.
Båten er tradisjonell under dekk.
Båten har det meste av riktig dekksutstyr som rulle under dekk.
Bent Gran selger Faurby i Norge
Faurby byr på mye seilglede

Seilbåt for tøff seilas

Danske Faurby er en turseiler for folk som setter høy pris på seilegenskaper. Det fikk vi gledene av å oppleve. Vi har prøveseilt Faurby 396.

Publisert Sist oppdatert

Seilas fikk prøveseile Faurby rett etter Båter i Sjøen i indre Oslofjord i fjor. Det blåste opp mot 10 sekundmeter fra nord. Det var ikke mye bølger, men vi fikk et godt inntrykk av hvordan båten fungerte i vindkastene. Faurby er en båt som tviholder på det beste fra båtene på 80 og 90-tallet i spedt moderne løsninger. Konseptet gjør at båten er trangere enn dagens turseilere på samme størrelse, men Faurby har bedre seilegenskaper og høyere sikkerhet. En båt som egner seg bedre for tøff seilas.

Båten er bygget på en tradisjon som er større i våre naboland. Litt smalere en vanlige båter og konservative linjer både utvendig og innvendig.

Rask

Båten er utviklet uten tanke på regattaseiling, men allikevel seiler den mer som en regatta seiler en enn turseiler. Faurby skiller seg mest fra regattaseilere ved dekk og cockpitløsningen samt kjølen og styringen. Mens en First 40.7 stikker 2,4 meter dypt har denne en kjøl på kun 1,95, men verftet kan levere både grunnere og dypere alternativer.

Vi seilte 6,8 til 6,9 knop på kryss. Vi burde hatt et rev, og måtte slippe nd storseilet for å ikke krenge for mye. Med fult mannskap på ripa ville vi nok seilt 7,1 knop eller der omkring. Høyden var også bra. Jeg tror nok at Faurby ville klare å holde cruiser/racere i 40-fotsklassen ganske bra under de forholdene vi seilte under testen. Båten har en direkte styring, men er veldig nøytral på roret. Du kan nesten ikke kjenne rossene på roret. En regattaseiler ville nok satt pris på mer respons, men for turseiling er det behaglig med en slik styring.

Loggen spratt raskt opp i 9 knop når vil la båten ned på rom slør, og det med kun en 109 prosent fokk. Ingen tvil om at båten har et lettdrevet skrog. Etter at vi hadde gjenomført testen seilte Faurbys forhandler Bent Gran båten videre til Danmark med vinden i ryggen. I Skagerrak hadde det blåst opp mot 20 sekundmeter, og båten fikk bevist sin sjødyktighet.

Løygangen er i cockpiten. Storseilskjøte har fin og grov-haling.
Teakdekk er standard.
Båten har det meste av riktig dekksutstyr som rulle under dekk.

Bra på dekk

Danskene kan dekksutrustning, og Faurby har ikke spart på utstyret. Alt er dimensjonert opp ett par hakk i forhold til markedets rimeligere turseilere. Båten er smalere, noe som gjør cockpiten trangere, men den føles også tryggere i tøff sjø. Her kan du sitte å spenne bena i le benk. Du står og sitter ok å styrer. Båten har en stålramme som riggen er festet i. Det gjør at du får en stiv rigg som holder seile i god for, selv under tøffe forhold. Til stålrammen er kjølen festet noe som gjør den bedre mot grunnstøtinger.

Innredningen følger en velkjent oppskrift.
Båten er tradisjonell under dekk.
Akterkøya blir litt snau for to voksne.
Stor forpigg med mye stueplass.

.

Under dekk

Finishen under dekk holder høy kvalitet. Innredningen er laget i teak. Dette er dansk håndverk på sitt beste, og holder samme standard som den velkjente svenske Orust-kvaliteten. Stilen vinner ingen designpriser. Båten minner mye om gårsdagens skandinaviske turseilere under dekk. Mens noen konkurrenter har to bad og tre lugarer i en båt på 39-fot, så får du ikke mer en to lugarer og ett bad i Faurby 395. Ståhøyden er bra. At verftet ikke har falt for fristelsen om å presse mest mulig inn i båten, blir også de funksjonene som er om bord, rommelige. Badet, byssa og kartbordet er veldimensjonert. Forpiggen også. Salongen lider litt av at båten er smal. Det gjør akterlugaren også. Den innerste delen av akterlugaren kommer under cockpiten.

Høy kvalitet

Faurby er et lite verft som har bygget båter siden 1976. De lager båter fra 33 til 42 fot. Hovedmarkedene er Tyskland og Danmark. Lang holdbarhet, høy kvalitetsfinish og gode seilegenskaper er grunnlegende prinsipper for verftet.

Faurby 396 De Luxe koster 2,1 millioner, men så er båten også godt utstyrt, og stoffing, rigging og klargjøring inngår i prisen.

Seilbåt for tøff seilas