Åres Båt i Europa 2018

Fem priser utdelt, her er vinnerne

Fire franske båter og en finsk gikk seirende ut i år.

Publisert Sist oppdatert

Aldri har det vært så mange gode båter nominert til Årets Båt i Europa. Etter å ha testet båtene enten fra La Rochelle i september, eller Barcelona i oktober ble det klart at det ble en jevn kamp om prisene i de fem kategoriene.

I kveld ble det utdeling i båtbransjens svar på Oscar-utdeling her under Boot i Dusseldorf.  

Beste flerskrogs: Neel 51

Denne merkelige farkosten imponerte stort under seil. Den trenger mindre vind enn en tilsvarende katamaran, og gir en tryggere seilas på havet takket være enn bedre stabilitetskurve. Trimaranen har alle katamaranens positive egenskaper, men færre av de negative. Men den tar like mye plass i havn, og utseende krever tilvenning.

Neel 51 byr på mye volum og gode løsninger. Noen skarpe hjørner og en finish litt under prislappen, det trekker ned.

Beste performance cruiser: ClubSwan 50

Det finnes ingen mer sexy seilbåter. Nautor har maktet å produsere en topp moderne båt uten å bryte verftets historie. Under seil, så produserer båten sin egen vind.

Båten er nydelig bygget, og holder topp kvalitet i alle detaljer. Når man studerer detaljene, så er ikke prisen avskrekkende. Dessverre så kreves det gode seilere om bord for å få det meste ut av potensialet. Uten pidestall og elektriske vinsjer, så krever også båten muskler.

Beste luksuriøse turseiler: Amel 50

Når trygghet er førsteprioritet, og komfort og luksus er nummer to, så er dette den ideelle langturbåten. Amel skal ha all ære av sin fornyelsesprosess hvor det har maktet å holde på alle de kjente kvalitetene, men nå i en tidsriktig og fornuftig innpakning. Amel 50 vil bli en modell som når langt flere kjøpere enn modellene til nå har gjort. Litt støy og vibrasjoner var det fra motoren, men det skal nå være fikset. Kan jeg få den med vertikale spiler i storseilet, please?

Beste spesielle seilbåt: Figaro Beneteau 3

Beneteau fikk en utfordrende oppgave med å fornye en rask og svært vellykket Figaro 2, men klarte det. Ved å sette på en lettere og dypere kjøl og å erstatte vannballast med foiler. Jeg seilte 9 knop i 10 knops vind med den store spinnakeren, og fikk imponerende høyde og 6,5 knop på kryss. Tross ett smalt kjølblad var det enkelt å finne sporet på kryss. Båten er lett og balansert på roret, og dekksutstyret er der det skal være. Godt med utveksling, men det blir mye spagetti.

Autopiloten krever mye strøm, og derfor er motoren oppgardert med to dynamoer. Men hvorfor er det ikke litiumbatterier. Det ville kuttet ladetiden med det halve.

Beste Familieturseiler: Sun Odyssey 440

Her er båten alle designere vil tenke, hvorfor klarte ikke jeg å komme med denne ideen. Ideen jeg snaker om, er cockpiten som gjør familieseiling tryggere. Ikke minst med barn og hunder som vil løpe litt på dekk.

Båten har også en skrogform som vil sette en standard. Stor bredde foran gir mer plass og volum. Båten som egenlig bare er 42 fot har en eierlugar som en 50-foter. Om det er noe å trekke, så er det salongen som kunne vært større. Badegulvet er laget slik at du helst ikke bør søle. Og uten dørkarm, så vil sølet lett renne inn i salong eller lugar.

 

TEST: Vi har seilt Jeanneau Sun Odyssey både i Sverige og i Spania. Du finner testen her. 

Tester av de andre vinneren kommer i SEILmagasinet 1-2018 i februar. De vil også bli publisert her på SEILmagasinet.no