
Tilbake til naturfibre
Dacron revolusjonerte seilindustrien på 50-tallet, når polyesterfiberet erstattet bomull. Nå kan lin bli et alternativ.

Lin har blitt brukt av mennesker helt siden vi startet å dyrke jorda, men fiberne ble mindre brukt etter at bomullen ble mer vanlig på midten av 1800-tallet.
Lin har vist seg å ha unike egenskaper. Fiberne strekker seg minimalt, noe som også gjør at klær av lin er utfordrende å stryke. Lin har høy bruddstyrke, og har også den egenskap at fiberne blir sterkere når de er våte.
I senere tid har vi sett at lin er blitt brukt som erstatning for glassfiber i et armert plastskrog. Nå blir fiberne også testet ut i seil, i en regattabåt.
Egenskaper som Tecnora
Det er den franske seilmakerkjeden All Purpose tester nå ut et storseil på en Figaro 3. Duken har All Purpose utviklet sammen med seilduksprodusenten CLM-TRILam. Storseilet er laget som et laminatseil hvor 35 prosent av fiberne er lin, og resten er dyneema, verdens sterkeste syntetiske fiber for vekt.
Adrien Hardy tok sjansen å bruke dette seilet, og det skal holde mål i følge seilmakeren. Han har hatt gode enkeltresultater, men ligger langt ned på rankingen. Dette kan ha andre årsaker enn valg av storseilet.
CLM-TRILam har jobbet i 3-4 år med å bruke lin i seil, og den største utfordringen er å få tak i fiber.
En Figaro-seiler setter høye krav til sitt storseil som må både være lett, stabilt og slitesterkt.
Seilmakeren vil nå forsøke å lage gennakere med lin, og mener de etter hvert kan tilby turseil i 100 naturfibre.