Små seilbåter på Storbåtmessen
Seascape har blitt First, og de to minste modellene vekker nyskjerrighet i Leangbukta.
Beneteau kjøpte 60 prosent av Seascape sist sommer, men har ikke gjort særlig annet enn å bytte navnet. Beneteau-forhandler Giramar har tatt inn First 14 og First 18, og opplever sterk interesse.
Les test av First 18 (Seascape 18) fra 2010.
Volumselgere
– Vi har stor tro på disse båtene, og merker høy interesse, forteller Christian Lund i Giramar. Han mener at 14- og 18-foteren kan bli volummodeller.
– Vi har merket oss en del mennesker litt opp i årene som ser for seg disse båtene på hytta, en plattform for å ha det gøy sammen med barnebarna, sier Lund.
14-foteren er en åpen jolle, mens 18-foteren har en liten kahytt som gir overnattingsmuligheter.
– Vi har også en 24 og 27-foter på programmet som også kan trekkes bak en bil, men disse blir litt for kompliserte og kostbare til å bli volumselgere, mene Lund.
LES: Spreke pensjonister i full plan
Friluftsliv på sjøen
– Vi merker oss at en del har latt seg inspirere av turen til Magne Klann. Bruke en sprek båt for å seile langs kysten. I stede for å gå fra hytte til hytte, kan man seile fra havn til havn, enten sove i telt som Klann, eller ta inn på hotell, mener Lund. Han sier at nordmenn er barske friluftsfolk, og at båter som First gir denne målgruppen en mulighet å utforske vår fantastisk kyst. Båtene er enkle å trekke bak bil, så det finnes ingen enklere måte å utforske Helgelandskysten på, eller hvor man måtte ønske.
Høy kvalitet
Lund er enig i at båtene koster, men sier også at kvaliteten er helt på topp. Det må til for å gi den ytelsen båtene er laget for. Alle modellene har karbommast som standard. Seil og dekksutstyr er også på topp. Det er full gennakerutrusting med, også henger. Den enest som må legges til på 18-foteren er en påhengsmotor.