SEILNORGE – TØNSBERG SEILFORENING:
Vepsene inntar Fjærholmen
Sist sommer kom det fire nye foilende joller til Tønsberg Seilforening. Det har vært stor interesse, og mange har kommet bort for å se på båtene. Hva er dette for en rar farkost? Er det farlig? På vannet har vi blitt fulgt med nysgjerrige blikk. Er dette en seilbåt da?
Waszp er en ganske fersk klasse. På snaue tre år har det kommet over 35 båter til Norge og over 700 er solgt internasjonalt. Det er en god start for en ny jolleklasse.
Waszp stammer fra Moth-klassen, men i motsetning til Moth, som er en utviklingsklasse, er Waszp en streng entypebåt, hvor endringer, som har til hensikt å gjøre båten raskere, ikke tillates. Produksjonen foregår i Kina, og selv om det er mye teknikk om bord i en foilende båt, har man satt ting i system for å holde kostnadene nede og ha en effektiv produksjon. Mange er sikkert klar over at flere jolleklasser har sitt utspring i Moth-klassen. Europajollen er et eksempel på dette.
I Waszpen flyr man over vannet på foiler. Foilene reguleres gjennom mekanikk, og kan justeres av seileren. Hovedfoilen justeres i tillegg fortløpende gjennom en pinne som stikker ned fra baugen mot vannoverflaten. Denne pinnen kalles for en «wand» og er koblet mekanisk gjennom skroget og ned til flaps som sitter på kjølvingen. Wanden måler derved avstanden til vannet og regulerer mer eller mindre løft på kjølvingen.
Det går såpass fort at man seiler på relativ vind. Waszpen kan gå opp mot 25 knop, men i 4–5 meter per sekund seiler den allerede i cirka 15 knops fart. Når den kommer opp i høy fart, blir seilerens vekt litt mindre viktig enn i en tradisjonell jolle. Det er mindre «vekt ganger arm», og teknikk blir kanskje enda viktigere.
Det tar ikke lang tid for nye seilere å komme opp på foil, men det krever tålmodighet å lære å mestre vendinger som slag og jibber. Raske båter krever naturlig nok presisjon og god teknisk ferdighet av seileren. Noen er redde for at strategi og taktikk blir mindre vesentlig i seilingen, men de fleste erfarne seilere i raske jolleklasser kan fortelle at disse aspektene fort kommer tilbake som viktige elementer når seilerne kommer opp på et bedre teknisk ferdighetsnivå.
Hvorfor enda en ny jolleklasse, tenker sikkert mange. Det er det flere grunner til. Ren seilglede og attraktivitet er de viktigste. Gleden ved å «fly» skaper store glis hos selv erfarne jolleseilere. Det har vært noen godt voksne ute og prøveseilt også, og de kommer til brygga fulle av lovord.
Seilsporten er i endring samtidig som vår idrett har store utfordringer med rekruttering. Da Laser og Europajolle kom på markedet på 60–70-tallet ble de sett på som ganske «spenstige» båter, men de er ikke like spektakulære i dag. Det er nok ikke et enkelt svar på hvorfor vår sport sliter med rekruttering, men i Waszp-miljøet tror man at man i hvert fall kan bidra til å skape mer interesse for seiling, og gjøre sporten mer attraktiv for publikum.
Waszp ble foreslått av teknisk komite som ny OL-klasse i 2024. I seilpolitikkens verden er dette ikke blitt vedtatt, men det er heller ikke satt punktum for diskusjonen.
I høstferien hadde Waszp-klassen treningsleir i Tønsberg. Ti seilere trente, spiste og sov på Fjærholmen. Trenere var Bjørnar Erikstad, Floris van de Werken og Fredrik Lööf. Vi hadde en super uke, og er takknemlige for at vi fikk bruke vår klubbs flotte fasiliteter.
For 2019 regner vi med at antall Waszper i Norge vil øke til cirka 45. Vi håper noen av de nye seilerne vil komme fra Tønsberg Seilforening, slik at vi bygger et robust miljø på Fjærholmen.
Waszp har blitt tatt inn som ny klasse i Kieler Woche, og det blir arrangert EM på Gardasjøen. I Norge legger den nye klasseklubben opp til tre Waszp-cuper. I tillegg oppfordrer vi til å delta på pinseleiren i Tønsberg og på det første norgesmesterskapet som arrangeres i Larvik på sensommeren.