Informasjon fra Tønsberg Seilforening

Våknet opp til sjokkbeskjed

TRIST: Dagen etter brannen var det lite igjen.

Natt til mandag 3. mars brant Tønsberg Seilforenings klubbhus ned til grunnen.

Bettina Ruhs, Karin Kolle og Linn Eve Krogholm • «Det brenner på Fjærholmen! Seilforeningens klubbhus i full fyr», var mandagens nyhetsmelding på lokalradioen. Vi kunne både høre og se for oss skrekkscenariet. Under av frokosten ble lokalavisene grundig lest, og vi så triste bilder. Tanker gikk til flotte IOD Princesser fra 1960-tallet, alle regattabåtene, alle turbåtene i opplag, foreningens optimistjoller og ribber. Hadde de unngått flammene?

I løpet av formiddagen fikk vi beskjed om at Tønsberg brannvesen hadde gjort en formidabel innsats. De hadde innkalt mannskaper fra nærliggende stasjoner og jobbet hele natten for å unngå at brannen spredte seg til nærliggende bygg og båter. Båtbyggeriet, som ligger tett inntil seilforeningen, unngikk heldigvis flammene. Der har Princessklubben lagret mange av de historiske seilbåtene.

På Fjærholmen ble vi møtt av triste, sjokkerte fjes, men også lettelse blant medlemmene over at brannen ikke hadde spredt seg. Med egne øyne kunne vi nå se at det meste hadde gått ut over foreningens egne bygg, joller og ribber. To eldre, historiske bygninger ble spart, selv om noen synlige skader viste seg. Vi mottok god informasjon fra foreningen utover dagen, og det ble raskt klart at vi har et kompetent og handlekraftig mannskap i styret og daglig leder. Det setter vi stor pris på!

Fjærholmen – Fugl Føniks

Det tok ikke lang tid etter at sjokket hadde lagt seg, før krisestab ble satt. Ildsjeler møttes hjemme hos foreningsleder Ulf Lundvall. Det var godt å komme sammen og ta en debrief for nattens hendelser. Hva nå med kommende medlemskvelder, J70 damenes samling, jolleseilerne, regelkvelder og dommermøter - uten klubbhus! Etter at vi hadde snakket oss gjennom skrekk og gru, og hvor galt det kunne ha gått om alle opplagsbåtene, de gamle husene og båtbyggeriet hadde tatt fyr, var det nå bare én mulighet: Her måtte det tenkes positivt og kreativt!

Vi ble fort enige om at alt av arrangementer skal gjennomføres kommende sesong og noterte en lang liste med nødvendige gjøremål. Forsikringer, takstmann, hustegninger, søknader, leie av telt, kioskvogn, festivaltoaletter, dusjanlegg, byggestrøm, kloakkpumpe og mye annet ble ført opp. Listen var uendelig. Det ble veldig tydelig at dersom daglig leder Erik Fusdahl skulle overleve dette, måtte han ha hjelp. Dermed ble det satt opp flere arbeidsgrupper med spesifikke ansvar, og det var lett å finne dugnadsvillighet. Foreningen vår og klubbhuset vårt skal på beina igjen, ingen tvil om det.

HISTORISK: Bygningen som brant ble satt opp av foreningen i 1920 og har gått under navnet Festivitenen og Restauranten.
LANDSREGATTA: Miljøet på Fjærholmen har en lang historie.

Lang historikk

Da Tønsberg seilforening kjøpte Fjærholmen i 1907 var det bare to små hus, noen boder og nakne svaberg der. Seilerne savnet et større samlingssted, og i 1920 sto festbygningen klar til sammenkomster.

Her ble det blant annet arrangert flere landsregattaer for KNS. Den gangen kunne det være mer enn hundre klassebåter til start, og alle seilerne ble samlet i Festiviteten, som huset het den gang. Siden har det vært utallige arrangementer med tusenvis av store og små seilere til KM, NM, EM og VM, og våre seilerkonger har besøkt oss flere ganger.

Festiviteten endret etterhvert navn, og mange lokalt husker det ennå som Restauranten, hvor de var på dans i helgene. De siste 40 årene har det vært hetende Klubbhuset for Tønsberg seilforening, og mange medlemmer har leid bygget til merkedager som dåp, konfirmasjon og bryllup.

TAPT: Foreningens støsrte bygg som var under oppussing er nå tapt.
BÅTER: Rekken med seilbåter var minutter unna å ta fyr.
VEGG: Bygningen var under oppussing og et nytt kjøkken ventet.
BRANNSKADE: Det stod en hel rekke med havseilere mot bygget som brant. Disse tok ikke fyr, men noen fikk omfattende skader av varmen.

Var under restaurering

En restaureringen av huset var i rute frem mot årets sesongåpning. Det har vært gøy å gå gjennom reisverket til de nye rommene, og snart skulle den nye kjøkkeninnredningen ankomme og monteres. Det nye loftsrommet hadde fantastisk utsikt over Husøyflaket. Vi gledet oss til å invitere inn til en ny epoke. Men den gleden gikk opp i røyk.

Heldigvis er grundig, tidkrevende planlegging ikke bortkastet og vi ser fremover. Den nøkterne, trinnvise byggeplanen kan omgjøres til en helhetlig oppføring av et nytt bygg. Konseptet er sterkt, rammen er satt og de digitale tegningene kan tåle en runde til på tegnebordet. Vi sendte byggesøknad før jul og venter på et positivt vedtak. Så i god ånd tufter vi videre som i 1920 - og vil invitere til seilfester i nye 100 år.

Med ettertanke og i ettertid er det lett å se at man burde hatt noen form for beredskap og tiltak. Alle eldre protokoller (før digitalisering) lå for eksempel på loftet. 100 års skrevet historie og bilder gikk tapt, men tidligere leder Bjørn Erikstad har allerede satt i gang med å samle historikk hos medlemmene.

IDYLL: Fjærholmen i kvaldsol. Aktivitetene i sommer skal fortsette som før.

Tusen takk til alle

Så til hele seil-Norge og seilervenner fra det ganske land: Tusen takk for gode ord og omtanke. Støttemeldingene har flommet inn, med alt fra bidrag om hjelp til tanker for oss i en vanskelig tid. Så mange har gode minner fra Fjærholmen, fra pinseleirer, norgescuper, fra NM-arrangement og mye annet. Klubbhuset har vært et levende sted med masse aktivitet hvor gode venner har møttes, igjen og igjen. Og dette skal fortsette, vær sikre på det. Så Velkommen til Nøtterøy Rundt og onsdagsregatta! Velkommen til pinseleir! Velkommen til store NC-og NM-arrangementer, og ikke minst velkommen til EM i Melgies i september 2026. Vi, som er foreningens medlemmer, skal gjøre alt vi kan - og det er godt å ha hele seil-Norge i ryggen.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.