Vant med selvbygd katamaran

Odd Marius Rosvold var raskest rundt Tristein med sin TRT1200 «Våghals». Vi tok en prat i Tønsberg.

Publisert Sist oppdatert

Det var en gang vi hadde katamaranproduksjon i Norge, og 25 år etter er det ikke noe som slår TRT1200 på fart. Seilegenskaper og vekt er prioritert beinhardt, men allikevel bruker Rosvold båten til turseiling.

Katamaranen ble bygget i to versjoner, GT og CR. «Våghals» er en GT-versjon. Forskjellen er at CR har et overbygg mellom skrogene, mens GT har en åpen bro. Dette gir en lavere velt og senket tyngdepunkt. 

– Vi likte forholdene under Færderseilasen, og vi har bra fart på kryss, forteller Rosvold. Det stemmer godt med det vi observerte i Drøbaksund hvor katamaranen holdt høyden med halvskrogsbåtene, men seilte nesten dobbelt så fort. 

RASK: «Vaaghals» er en TRT1200 bygget i Norge

Mer kryss

– Vi kom kjapt ut fjorden, og det gjorde at vi fikk østavinden lengre ut i fjorden. Hadde vi startet senere, så ville vi kanskje redusert seiltiden med en time, anslår vinneren. Han krysset ut gjennom Bolærne, mens de raskeste enskrogsbåtene fikk sør fra Gullholmen. 

«Våghals» seilte rundt banen på 10 timer, 53 minutter og 28 sekunder. Det er over åtte knop i snitt for korteste vei. Med kryss til Bastø har de seilt lengre, som vil i gi praksis en enda høyere toppfart.

Selvbygd

Odd Marius Rosvold var med å bygge TRT1200-katamaranene. Mange av disse ble også eksportert til utlandet. Rosvold var med å promotere disse på messer i USA. 

«Våghals» er 40 fot, og veier bare 3000 kilo. 

– Båten er bygget i sandwich, og laminatet på utsiden er syltynt. Folk var skeptiske, men båten min er nå over 25 år, forteller flerskrogsseileren. 

Båten har alltid vært et lavkost-prosjekt. Tidligere brukte han omsydde seil fra Knut Frostads dJuice. Nå har han et omsydd storseil fra en Amerikansk båt, et seil han fikk billig. Fokka er fra en IMX-45, også kjøpt brukt.