PARADIS: Jason & Nikki Wynn fikk ikke mange slike stunder den tiden de eide en HH 44.

Båtkjøp full av problemer

Jason & Nikki Wynn endte opp med å selge sin nye katamaran tilbake til verftet etter 18 måneder med seriøse utfordringer.

Publisert

Jason & Nikki Wynn har Youtube-kanalen «Gone with the Wynns», og har publisert videoer helt siden 2011. I starten var det surfing og reiser. seilt på de store hav siden. For ni år siden kjøpte de båt, en pent brukt Leopard 43. Da kunne paret minimalt om katamaraner og seiling.

Hyggeligere pris

Sommeren 2022 bestilte Jason & Nikki Wynn en HH 44 ut fra tegninger. Det var deres drømmebåt. Båten var som skapt for paret. Det er Paul Hakes, Seth Hynes og Jeames Hakes som står bak båtene, og de stod også bak HH 42 «Raa Glede» som vi så i Oslofjorden for noen år siden. HH Catamarans bygger båtene i Kina. Paret forteller at de fikk rabatt på kjøpet, men at det ble et kostbart kjøp likevel.

SEILmagasinet seilte HH44 høsten 2023, og da kostet båten 1,4 millioner euro. 44-foteren kostet da det samme som Outremer 52 som vi testet i samme anledning.

Katamaranen fra HH er bygget svært avansert, og har kompliserte løsninger. Den har et hybrid fremdriftssystem hvor elmotoren er plassert på propellakslene. Det gjør det mulig å gå elektrisk inn og ut av havn. Den kan lade under seil, og dieselmotoren kan lade batteriene via elmotoren effektivt. Under uken vi testet disse båtene brukte ikke katamaranen fra Kina en dråpe diesel. Det var hybridsystemet som lokket youtuberne.

SOLGT: Jason & Nikki Wynn har gitt opp, og solgt båten tilbake til produsentene etter gjentatte forsøk på å få orden på katamaranen.
RUST: Alt av dekksbeslag fikk tegn til rust under to måneder. Krypstrøm var årsaken.
SEIL: HH 44 er en lett og rask katamaran med nye løsninger.

Problemer fra dag en

Bortsett fra feil på båtens elektriske løygang, så fungerte båten bra da vi testet. Det var byggenummer en. Problemene til Jason & Nikki Wynn startet straks båten ble sjøsatt desember 2023. Da var leveringen alt ett halvt år forsinket. Vannet strømmet inn i båten. Loggen var ikke satt skikkelig på plass, så båten måtte på land igjen. Det var starten på et mareritt frem til i dag.

HH Catamarans har satt opp ett nytt verft på Filipinene. Her passet det bra for Jason & Nikki Wynn og fått utført garantiarbeid. Verftet viste seg et dårlig valg.

Denne uken publiserte Jason & Nikki Wynn er video hvor de forteller at de selger båten tilbake til HH Catamarans.

– Dette var drømmebåten. Vi har brukt mange år på dette. Nå har vi valgt en dramatisk endring av våre planer. Dette har ikke vært smult farvann. Alle nye båter har små problemer, men dette er langt mer enn forventet. Båten er både vårt hjem og arbeidsplass sier paret i videoen.

– Vi kjøper båten for å lære av feilene, og har satt inn eksperter utenfra for å lære, sier sjefen for HH Catamarans, Seth Hynes)

GENNAKER: HH 44 seiler bra i lett vind.
KUL: HH 44 «S/V Curiosity 2» slik drømmen var.

Anoder og rust

– Vi lager denne videoen som vi ønsker ikke måtte trenge å lage, sier paret i episoden «What happened to our new catamaran». Her kommer det frem at krypstrøm er hoved grunnen til problemene, og det er en enda dårligere kombinasjon med karbonskrog. Karbon leder strøm svært bra. Krypstrømmen har spist anoder og skapt rust. Rustfrie beslag rustet etter kort tid.

Krypstrømmen skal ha oppstått ved en feilmontering av lynavleder i følge båteieren. HH Catamarans har laget en video for å svare på alle problemene. Her sier de at feilen skyldes feilmonterte vannpumper. 

Båten har enorme solcellepaneler, og de tålte ikke varmen og delaminerte. Startbatteriet este ut. 

Det er krevende med å få ned storseilet. Det er mye friksjon. Motoren gir ikke farten som lovet. Kjøleskapet døde to ganger. Dåelig ventilasjon kan være årsaken. De var også glassfiberarbeid som ikke var perfekt.

– Dette er den største investeringen vi hadde gjort, både i tid og penger, sier paret som ikke fikk oppfylt drømmen.