Rå katamaran under utvikling
Marsaudon Composites i Frankrike omdøper sine TS-katamaraner til ORC 42 og ORC 50, samt lanserer en ny modell på 57-fot.
Den nye merkevaren ORC står for Ocean Rider Catamarans, og den lille svingen bak logoen er symbol for båtens rorkult. Verftet mener at slike spreke katamaraner ikke skal ha ratt, selv om det står på ekstrautstyrslisten.
Marsaudon Composites holder til i gammel U-båt bunker i Loriant, og har bygget TS-katamaraner siden 2014. De har også bygget one-offs, som rekordtrimaranen «IDEC II». SEILmagasinet har tidligere testet MC 34, en enskrogs regattabåt for IRC, fra samme verft.
Lettvekter
Marsaudon Composites er spesialister i å bygge lett, og lav vekt betyr alt på en flerskrogsbåt. En TS42 veier 5,8 tonn, mens en Lagoon 42 veier 12.1 tonn, over det dobbelte. Katamaranene fra Marsaudon Composites er til og med lettere enn Outremer. Skrog og dekk er vakuumstøpt sandwichkonstruksjon med skumkjerne, samt glassfiberarmert vinylester.
Disse katamaranene har selvfølgelig stikkjøler som øker kryssegenskapene, men stjeler litt plass under dekk.
TS-katamaranene finner du også på resultatlistene i Fastnet Race, Route du Rhum, ARC og regattaer i Karibia.
Ny 57-foter
42 og 50 foteren er designet av Christophe Barreau, mens den nye ORC 50 har blitt utviklet av Marc Lomard. Han gir båten frekkere og mer moderne linjer. Marsaudon Composites jobbet også med Marc Lombard med MC 34.
Den nye 57-foteren koster fra 1 millioner euro uten moms, men aluminiumsmast. Båten kommer i en race, eller turversjon, og vekten kan bli så lav som 11,3 tonn.