Foiling for tykke lommebøker
«FlyingNikka» har hatt sin første prøveseilas. Båten skal konkurrere i Mini Maxi-klassen og ser ut som en America’s Cup båt. Klarer du å se forskjellen?
«FlyingNikka» er bygget for å seiles utaskjærs, men far form og proporsjoner som en America’s Cup-båt. Den 60 fots lange nyheten er bygget for å fly i relativt lett vind, og ikke bare løfte litt på skroget slik IMOCA-båtene gjør, båter i samme størrelse, bygget for å seile jorda rundt.
Prosjektet bak «FlyingNikka» mener at 12. mai vil bli skrevet inn i historien. Det er datoen for da båten fløy for første gang utenfor kysten av Spania. 12. mai er dagen da et nytt kapittel i havseilas startet.
– Jeg klarer knapt å beskrive følelsene jeg har akkurat nå, sier italiensek Roberto Lacorte, mannen som eier båten.
Nye løsninger
Det som skiller «FlyingNikka» fra en America’s Cup-båt er at denne også har en kjøl. AC75-båtene har bare foiler. «FlyingNikka» har også innenbordsmotor og foldepropell. Den kan dermed komme seg inn og ut av havn uten hjelp fra andre fartøy. Det ser heller ikke ut som at den har en softwing-seil. «FlyingNikka» har en roterende vingmast, men ikke dobbelt storseil videre, som forlenger vingeprofilen slik America’s Cup-båtene har.
«FlyingNikka» er konstruert av Mark Mills.
Lang utvikling
Prosjektet startet i desember 2020, under America’s Cup. Verftet King Marine i Valencia, Spania har brukt åtte måneder på å bygge båten. Selvo m båten nå har seilt, så er det lang vei frem før den skal delta i regattaer. «FlyingNikka» skal nå gjennom en testperiode i Spania før den seiles hjem til hjemmehavna Punta Ala i Italia. Sommeren skal brukes for testing og utvikling, og det er ikke før til neste år at prosjektet vil avsløre hva slags regattaer denne båten skal seile.
.