SailGP med enda høyere fart

F50 som benyttes under SailGP får nye foiler, og det vil øke farten og holdbarheten.

Publisert Sist oppdatert

Alle lagene i SailGP seiler med like båter og dette er båter som arrangøren stiller til lagene. De 50-fots lange katamaranene som benyttes ble i utgangspunktet utviklet for America’s Cup 2017. Det var Team New Zealand som vant, og de fikk bestemme veien videre. Det ble enskrogsbåten AC75 som til høsten vil bli brukt for andre gang.

Larry Ellison og Russell Couts vunnet America’s Cup, så ville AC50-båtene blitt brukt videre. Når de ikke vant, så tok de teknologien og skapte en ny klasse, F50 og et nytt format inspirert av Formula 1.

FOILER: Dagens foiler har en L-form.
FOILER: Dagens foiler har en L-form.
SailGP
NYTT: T-foil skal gjøre F50 raskere under de fleste forhold.

Produktutvikling

SailGP eier og drifter F50-båtene som benyttes i SailGP. De driver også med produktutvikling. Under veis har de fått ny rigg som kan settes sammen i tre ulike størrelser, slik at de kan seiles både i mindre vind og i sterkere vind.

F50-båtene har hele tiden hatt L-foiler under skrogene. Nå testes det ut nye T-foiler. Disse skal ha en rekke fordeler.

Nå er SailGP i sin fjerde sesong. De nye foilene vil ikke bli brukt før i sesong 5.

I sesong 5 vil også Italia stille lag i SailGP. Det italienske laget vil bli ledet av Jimmy Spithill som vil slutte i det Amerikasnke laget.

Høyere toppfart

Den største fordelen med T-foil er at denne foilen reduserer kreftene på kjølkassen. Det skal redusere behovet for vedlikehold. T-foilene blir også tynnere enn dagens L-foil. Det vil forsinke kaviteringen rundt foilen. Kavitasjon er dannelsen av gassbobler i en væske. Dette fenomenet oppstår gjerne når en væske strømmer veldig raskt forbi et objekt. Resultatet av kavitasjon er at foilen mister løfteevne. Med de nye foilene vil F50 kunne seile i seks knop raskere fart før kavitasjonen slår inn. Med nye foiler vil rekorden krype over 100 km/t og kanskje også over 60 knop.

GODE: Det danske ROCKWOOL-laget kjemper nå i toppen om seieren i sesong 4.
GODE: Det danske ROCKWOOL-laget kjemper nå i toppen om seieren i sesong 4.
GODE: Det danske ROCKWOOL-laget kjemper nå i toppen om seieren i sesong 4.

Overraskende resultat

De nye T-foilene er tyngre enn L-foilene som brukes i dag. Det var derfor overraskende å se at de nye foilene løftet båtene opp fra vannet i lavere vindstyrke enn med L-foilene.

Med de nye T-foilene vil F50 kunne seile fire ganger raskere enn vindhastigheten, og være 15 prosent raskere enn med L-foil.

Det skal utvikles T-foil for lett og hard vind. Det utvikles også nye ror til F50.

Neste regatta i SailGP seiles i Dubai, og holdes 9. og 10. desember. Det danske laget ligger nå på en sterk andre plass, bak Australia sammenlagt.