God fortøyning kan redde båten
En av tre båter i Holmestrand hadde ikke ordentlig fortøyninger da vinterstormen traff. Her får du tipsene til hvordan du skal fortøye for vinteren.
Vinterstormen fra nordvest feier rett inn i den lokale båthavna. Båter sliter seg fra fortøyningene. Flere båter hugger inn i brygga. Når dagen gryr blir skadeomfanget klart. Flere bauger er knust og bryggeanleggene har fått tøff medfart. To båter har sunket og 12 båter har fått alvorlige skader i løpet av natten.
Nesten et år etter denne vinterstormen går tidligere informasjonssjef i IF forsikring Jack Frostad en runde i båthavna. Bryggene er reparert og det går mot en ny vintersesong. Frostad, som bor i Holmestrand, skal holde et foredrag for båtforeningen om båtforsikring. Det han observerer er overraskende, ikke minst med tanke på hva som skjedde den nevnte desembernatten i fjor. Hva lærte båteierne egentlig fra fjorårets storm?
– Jeg kan vel si at om lag 30 prosent av båtene hadde lite tilfredsstillende fortøyninger, forteller Jack Frostad når vi ringer ham.
Vi har avtaler å møte den pensjonerte forsikringsmannen i Holmestrand for å ta en ny runde og se på fortøyningene igjen.
FORTØY RIKTIG: Småbåthavna i Holmestrand opplevde vinterstormen i fjor, og flere båter sank på grunn av dårlig fortøyning. Foto: Danielle Rolim de Gois Finsrud.
Bruk spring
Båthavna i Holmestrand har kapasitet til 1200 båter. Men ettersom det er seint i oktober er det nå mer glissent. De fleste båtene som ligger ute skal ligge i boblehavnen i vinter. Frostad forteller at altfor mange av båtskadene skjer mens båtene ikke er i bruk, mens de ligger i sjøen og på land i vinteropplag.
IKKE BRA: Holmestrand fraråder bruk av metallsjakler fordi galvaniseringen blir ødelagt. Likevel har de fleste slike sjakler.
Husk rykkdempere
Båtforeningen har også gått ut med at sjakler i metall ikke skal brukes, da det er frarådet av bryggeleverandør. Forklaringen er at sjakler ødelegger galvaniseringen på sikt. De aller fleste i havna bruker slike sjakler.
– Man får kjøpt tausjakler som kan være et godt alternativ, råder Frostad.
Bekymret
Leder Ivar Valseth i styret for Holmestrand Småbåthavn er ikke overrasket når vi ringer han angående fortøyningsnivået.
– Det er jo helt forferdelig, medgir Valseth. Han kjenner godt til forholdene, og er selv bekymret for hva som kan skje som følge av dårlige fortøyninger i båthavna.
SNUBLEFELLE: Tauverket skal ligge i båten, ikke på brygga.
– Hver båteier får stå ansvarlig for hva som skjer med båten sin, men personlig er jeg redd for andre skader som kan oppstå. Da tenker jeg på nabobåter og bryggeanlegg. Det er veldig bekymringsfullt når vi ser hvor mye dårlig fortøyning det er, sier Valseth.