Mistet båten i navngitt syklon, og mister forsikringen
Gaute Ulvøy mistet alt i Stillehavet i et uvær som forsikringen ikke dekker.
Gaute Ulvøy har vært underveis siden høsten 2016 og befant seg i Ny-Kaledonia da en varslet syklon traff båten 4. februar. Han ville helst flyttet seg ut fra området med det meldte uværet, men koronaregler gjorde det utfordrende. Syklonen Lucas er ikke sesongens første syklon, men ble kraftigere enn meldt.
Ulvøys 55-fots lange seilbåt lå til ankers da en nabobåt kom dreggende og tok med seg nordmannens båt mot land. Han forsøkte å holde båten unna med maskinkraft, men det var ikke nok i en vind på over 50 m/s.
Den erfarne langturseileren endte opp med styrbord side mot en kaikant.
– Jeg løp ned under dekk og hentet passet da alt gikk til helvete. Da var skrogsiden trykket inn, og badet bare halve størrelsen, forteller Ulvøy i podcasten til Jon Amtrup. Du kan spille av podcasten under. Det ble gjort forsøk på å fortøye båten med baugen til vinden, men trossa forut løsnet, og båten havet med babord side inn mot land.
Innskjerpete forsikringskrav
– Forsikringen for langturseilere har blitt dyrere, og kravene er blitt skjerpet inn, forteller Trond V. Furu i Pantaenius forsikring. Dette ble innført etter de enorme ødeleggelsene i Karibia etter orkanen i 2018. Kasko vil ikke dekke skader etter navngitte stormer i orkan/syklon sesongen. I Karibia er den fra 1. juni til 1. november, mens den er fra 1. november til 1. mai i Stillehavet.
– Vi har en tilleggsforsikring som dekker skader etter tropiske stormer med navn, men det etter strenge vilkår. Da må båtene stå på land, eller være til havs. En slik forsikring øker prisen med 50 prosent, forklarer Furu.
– Ingen forsikringer i Europa dekker skader etter navngitte tropiske stormer, opplyser Stein Victor Svendsen i Maritim Forsikring, men forteller at det ikke er noen klausul i forsikringen mot navngitte stormer i Norge eller i Middelhavet.
Kostbar feil
– Burde ikke ankret nær en annen båt. Han hadde en altfor kort ankerkjetting. Jeg trodde han ville passere meg på siden, men vinden kom fra en annen retning. Hadde jeg kunne forlatt stedet, så ville jeg dratt til havs. Det er bedre å være på havet, enn nær fjæresteinene i slikt vær, forteller Ulvøy i podcasten til Jon Amtrup.
Alt han nå har er en bukse og sitt norske pass. For å hjelpe langturseileren er det derfor dratt i gang et spleiselag.
Må fjerne vraket
Det lå fire seilbåter i bukta før stormen, tre av dem ble knust. Nå må Gaute Ulvøy rydde opp etter skaden. Heller ikke denne jobben dekker forsikringen.
– Om myndighetene setter som krav at vraket skal vekk, så vil ansvarsforsikringen dekke dette, men om det er marinaen som stiller kravet, så kreves det kaskoforsikring, forteller Trond V. Furu i Pantaenius forsikring.
Båten ligger på 11-12 meters dyp. Å fjerne vraket er beregnet til å koste 150 000 kroner.
– Nå jobber jeg med en løsning for å få båten opp, og resirkulert. Det er tvilsomt om den lar seg reparere, forteller Ulvøy på telefon til SEILmagasinet. Han vil egentlig raskest mulig hjem, men vil også rydde opp etter seg. Han har nå glede av venners gjestfrihet, noe han ikke ønsker å utnytte for lenge. Det er marinaen som krever vraket fjernet.
Det er til nå blitt samlet inn 35 000 kroner til Ulvøy på Spleis.