Ekstremvær kan føre til mange båtskader i høst
If frykter at kraftige høststormer igjen skal gi mange båteiere en kjedelig avslutning på båtsesongen. I september i fjor ble det innrapportert dobbelt så mange båtskader som i samme periode i 2017.
Ekstremvær med kraftig vind og voldsomme regnskyll blir stadig mer vanlig. Tidlige høststormer gjør båter og bryggeanlegg spesielt utsatt. Dette bekymrer Atle C. Strøm, som er produktsjef for båtforsikring i If. Han ber folk med båt ta sine forholdsregler.
- Endringer i været de siste årene gjør at vi som båteiere må være enda bedre forberedt på ekstremvær enn bare for få år siden, forteller Strøm.
En skade eller det at en båt synker er en veldig trist avslutning på båtsesongen. Selv om båten er forsikret, fører en skade til veldig mye ekstrajobb for alle involverte i saken. Ikke minst er det også et miljøaspekt inne i bildet.
- Havarerte båter lett kan lekke bensin eller diesel og med det forurense lokalmiljøet. Ta derfor noen ekstra runder i havna og følg med på nabobåtene, oppfordrer han.
Les også: God vinterfortøyning kan redde båten (for abonnenter)
Sikre båten
Strøm har verdifulle tips til dem som ennå ikke har fått båten i opplag. Han forteller at folk med selvlensende båter må være ekstra på vakt.
- Selvlensende båter er ekstra utsatt. Om høsten kan løv eller annet tette utløpet, og båten fylles med vann. Resultatet er at den blir liggende tungt i sjøen, utløpet for selvlenser kommer under vann og du ender opp med en selvsynkende båt. Båter med stor motorbrønn og lavt akterspeil er også utsatte dersom de blir liggende med mye sjø rett inn mot hekken, sier Strøm.
- Båter trenger generelt sett hyppigere tilsyn utover høsten. Husk at du alltid tar en grundig sjekk hver gang du forlater båten – spesielt dersom den ligger et sted du sjelden er innom, fortsetter han.
Les også: Slik tar du vare på sprayhooden (for abonnenter)
Vinterklargjøringen
Når du får båten på land for sesongen lønner det seg å gjøre den mest mulig klar for vinteren samtidig.
- Det er ikke spesielt fristende å skulle komme tilbake for å tømme båten, konservere motor, samt styre med stativer og presenninger, når sur vind og kuldegrader har meldt sin ankomst, sier Atle C. Strøm i forsikringsselskapet If.
Les også: Hold frost og møkk unna (for abonnenter)