NORsteam brant og sank i natt

Forsikringssum kan neppe erstatte kongens gave

Forsikringssum kan neppe erstatte kongens gave

NORsteam brant og sank i natt i havnen til Ran Seilforening. – Nå må vi summe oss litt med tanke på fremtiden, sier Per Christian Bordal til SEILmagasinet.

Publisert Sist oppdatert

NORsteam er forsikret for 1,55 mill. kroner, men hva som vil bli fortsettelsen på NORsteam-prosjektet, er det for tidlig å si noe om. At det ikke ville mangle på meninger og anbefalinger om løpet videre, er det liten tvil om.

ELSKET OG HATET. NORsteam-prosjektet, som skal utdanne og rekruttere norske seilere til internasjonal havseilas, er blitt «elsket» av noen og «hatet» av andre. Spesielt er prosjektet blitt kritisert av seilere på Vestlandet for primært å ha kommet seilere på Østlandet til gode.

Hva erstatningen for kong Haralds FRAM XV, som han ga i gave til Norges Seilforbund, vil kunne bli er uvisst, men med «bare» 1,5 mill. kroner vil man neppe kunne få en båt av tilsvarende kaliber.

OPPSAGT FORSIKRING. Torsdag denne uken sa Norges Seilforbund opp alle sine båtforsikringer og flyttet dem til seilforbundets nye forsikringssamarbeidspartner, seilerforsikring.no.

– Fredag fikk jeg bekreftelse på at dette ville bli effektuert ved hovedforfall 1. april, forteller Per Christian Bordal til SEILmagasinet og undres over sammentreffet.

Det betyr at det er forbundets gamle forsikringspartner som må stå for utbetalingene.  

MIDT PÅ NATTEN. Omtrent klokka 0300 i natt tok det fyr i NORsteam, som lå i havnen til Ran Seilforening. Båten skulle denne helgen benyttes av unge seilere i seilforeningen sammen med noen av seilerne på NORsteam-prosjektet.

– Båten har i hele vinter ligget med en avfukter og en varmeovn gående om bord. I går ble båten klargjort for bruk. Blant annet ble det gjort vedlikehold på motoren og dieselfilteret ble renset. Seilerne forlot båten ved midnattstider, forteller Per Christian Bordal.

Båten brant så kraftig at den delte seg i to og sank.

VARMEOVNEN? Bordal har ingen opplysninger om hva som er brannårsaken, men det er grunn til å tro at den har sammenheng med de elektriske installasjonene om bord.

– Kanskje ble varmeovnen skrudd på noe høyere effekt med tanke på seilingen i dag, spør han seg selv, og er overrasket over brennbarheten til kevlar og epoksy, som båten er bygd av.

Han understreker at seilerne som var om bord ikke er å klandre på noen måte.

– De utførte de oppgavene de hadde fått i oppdrag å gjøre, sier Per Christian Bordal.