Til kai med spring
Før baugpropellenes dager var tillegging med spring en vanlig kunst. Teknikken er kjekk å beherske.
Å legge til i vind krever planlegging. Det store forskjellen er at tillegging i vind krever mer krefter. Motoren kjøres hardere og fortøyningstampene blir kjapt stramme. Alt må skje raskere, med bedre koordinering. Skipperen må forstå hvordan kreftene vil virke og planlegge deretter.
Nyttig treningsrunde
Det er en god idé å ta en treningsrunde først for å se hvordan vinden tar, og for å planlegge rekkefølgen på alt som skal gjøres. Ikke bare sjekke vinden, men også kjenne på strømmen og peke ut pullerter der fortøyningene skal festes.
Om det blåser mye, eller er meldt mye vind, er det bedre å ligge på le side av brygga enn på lo, om du kan velge. Men å legge til en brygge der vinden blåser dere vekk er vanskeligere.
Bruk spring
Ett tau til brygga er nok, om teknikken sitter. Båtens vinkel kontrolleres med gass og ratt til flere trosser er på plass.
Å sette et spring er en teknikk sjøfolk brukte før baugpropeller ble oppfunnet. Et spring er et tau mellom båt og kai som trekker båten inn mot brygga. En forutsetning for å bruke spring er at det er mer enn én om bord.
Springet festes på midten av båten og skal gå akterover mot brygga når det strammes. Båten holdes inn mot brygga når motoren kjører fremover, og har du fullt ror vil båten ligge riktig mot kai, selv i vind, mens resten av fortøyningene settes.
Legg spring
Springet som brukes for å holde båten til kai er bare midlertidig. Først setter jeg tau fra brygga til baugen og til hekken. Jeg setter nye sprig fra baug, og bakover, så langt som mulig, og fra hekk og fremover, så langt som mulig. Alle tauene strammes fra båten. Det skal aldri ligge kveiler med tau på brygga.