Nye Jules Verne-rekordforøk på gang
Thomas Covilleog mannskap startet sin jordomseiling fredag kveld, mens Francois Gabart var i gang lørdag morgen.
For å slå rekorden rundt jorda satt av IDEC Sport i 2017 må Thomas Coville og de seks andre om bord i «Sodebo» returnere innen 9. januar kl. 20t 34min 16s. For å slå rekorden på Sport sin 40 dager 23 timer og 30 minutter.
Om bord i «Sodebo» er det syv seilere, Thomas Coville, Frédéric Denis, Pierre Leboucher, Léonard Legrand, Guillaume Pirouelle, Benjamin Schwartz og Nicolas Troussel. I «SVR Lazartigue» er det sek seilere. François Gabart, Tom Laperche, Amélie Grassi, Pascal Bidégorry, Antoine Gaultier og Emilien Lavigne.
I skrivende stund ligger «Sodebo bak rekordskjemaet, mens «SVR Lazartigue» ligger foran.
Du kan følge «SVR Lazartigue» her
Jules Verne Trophy
Jules Verne-trofeet ble satt opp i starten av 1990-tallet hvor man ville forsøke å seile jorden rundt på under 80 døgn. Start og mål er en linje mellom Ushant i Frankrike og Lizards Point i England.
I 1993/1994 seilte «Commodore Explorer» distansen på 79 døgn, som gir 11,35 knop i snitt. Etter den gangen er rekorden slått syv ganger.
Den nåværende rekorden ble satt 27. januar 2017 av«Idec Sport»
Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil, men «Idec Sport» måtte ta omveier for å finne et ideelt spor. De seilte 26 412 nml, noe som gir en utseilt hastighet på 26,85 knop.
Hadde de seilt korteste vei, ville snittfarten vært på 22,84 knop.
Værrouting
Skipperne beregner startstidspunktet etter værprognosene. De ser på værsystemene opp mot ti dager frem. Da bør de alt være i Det Indiske Hav.
Da har de alt startet å ta igjen Vendée Globe-båtene som startet 10. november. For å sette rekord, vil de ha seilt forbi hele Vendée Globe-feltet før Kapp Horn.
Francois Gabart med sin «SVR Lazartigue» starter litt senere enn Thomas Coville. Det gjør han antagelig fordi hans trimaran er litt raskere. Dette ligger i programmet som beregner kursen sydover, for å finne det idelle sporet rundt jorda.
På foiler
«IDEC Sport» var en enklere trimaran enn de to som forsøker seg nå. Både «Sodebo» og «SVR Lazartigue» har foiler som løfter alle skrogene opp fra vannet. Det gir høyere fart, særlig i mindre vind. Foilene gir en fordel av de har flere valgmuligheter på veivalget, fordi tapet blir mindre på å seile i letter vind. Begge båtene er av typen Ultime 32/23.
Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single.
Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn.
De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s).
Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge
Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop.
Utvikling av foiler forgår løpende. Målet er å foile i lavere fart med foiler som gir mindre motstand.
Rekorder å slå
Ushant-Equator: 4d 20h 07 '(Spindrift 2 in 2019)
Equator-Cape Aiguilles: 6d 08h 55 '(Banque Populaire V in 2012)
Cape Aiguilles -Cape Leeuwin: 4d 09h 32 '(IDEC Sport in 2017)
Cape Leuuwin-Cape Horn: 9d 08h 46 '(IDEC Sport in 2017)
Cape Horn-Equator: 7d 04h 27 '(Banque Populaire V in 2012)
Equator-Ushant: 5d 19h 21 '(IDEC Sport in 2017)