Det indiske hav har kostet
Francois Gabart har vært uheldig med kursvalget etter å ha passert Kapp det gode håp, men nå blir det full gass i mange dager.
Lavtrykkene i Sørishavet er som passerende tog. Det gjelder å velge riktig tog, og følge det så lenge som mulig. Nå kommer det et ekspresstog med svært mange vogner. Det vil gi nye ekstreme døgn for franskmannen.
Feil perrong
På fredag valgte Gabart er nordlig kurs for å komme hekte seg på et lavtrykk sør for Madagaskar. Dette viste seg etter hvert å ikke utvikle seg slik som håpet, og soloseileren måtte legge en ny plan. Gå sør igjen. Fra 41° sør til hele 55 ° sør. Forflyttingen har kostet dyrt, men Gabart ligger fremdeles foran Covilles rekordskjema. Fordelen ved å seile lang sør er at distansen blir kortere. Ulempen er kulde, og fare for isfjell.
Blir vilt
Det går smått for rekordforsøket nå, bare 10 knop. I det aller minste er kursen riktig vei.
Alt i kveld er han tatt igjen av et lavtrykk som bygger seg opp på 60° sør. Lavtrykket beveger seg med en fart på ca 40 knop, som og vokser i omfang. Om to døgn kan «Macif» havne i lilla vindområde, men vindstyrke i storm styrke. Det er langt mer enn hva som er ideelt.
Lavtrykket vil gi gunstig kurs hele veien gjennom Det Indiske Hav som har startet vanskelig. Han bør nå Cape Leeuwin, sørvestlige tipp av Australia i løpet av fredag. passere Tasmania på søndag, og seile forbi New Zealand på mandag, og være i Stillehavet.