Tips fra en Færderentusiast
Svenske seilere deltar gjerne i Færderseilasen, og de plasserer seg gjerne høyt på resultatlisten. Ikke uten grunn, for de har gjort hjemmeleksen sin.
Våre seilervenner fra Bohuslän har i de senere årene fått øynene opp for Færderseilasen som sosialt og sportslig skiller seg fra deres hjemlige regattaer. Variert seilas og stort deltagerantall er attraktivt, og mange vil også ha med seg festen i Horten lørdag kveld før de setter kursen hjemover, ofte med premier i lasten.
En av de mest entusiastiske Færderseilerne er Peter Gustafsson som publiserer seilnyheter på løpende bånd på bloggen blur.se. Peter har seilt Færderseilasen 10–12 ganger. I år stiller han med ny og superrask J/111 har ambisjoner om å kjempe i teten. Likevel er han mer enn villig til dele av sin erfaring med konkurrentene, og her er hans åtte tips til dem som vil gjøre det bra i Færderseilasen:
1. Følg med på vind og strøm.
Sett ett av mannskapene til bare å arbeide med vær og strøm. Vær med på vær-briefingen før start, snakk med folk som vet, last ned prognoser og ha en overordnet plan. Observer og vurder hele tiden under seilasen. Se langt frem, ofte kan man se på andre båter hvordan det blåser. Snakk mye. Hele seilasen. Se også til å ha kalibrerte instrumenter for å kunne avgjøre nøyaktig hvor mye strøm det er og i hvilken retning den renner.
2. Seil ditt eget løp.
Seil ditt eget løp og unngå å havne i nærkamp med andre båter eller i klynger. Det tar bare ekstra tid og tar oppmerksomheten bort fra en overordnet plan. Sørg for å få seile i fri vind.
3. Starten.
Ha en egen plan og gjennomfør den. Med mange båter på startlinjen kan det være stressende, men det blir alltid bedre om man har en plan som man har snakket gjennom om bord. Forsøk å være offensiv istedenfor å la andre båter bestemme.
4. Drøbaksundet.
Følg med på strømmen. Om det er motstrøm vil man ta seg over til Drøbaksiden på ett slag. Hold fart i båten og unngå klyngene som oppstår. Ned til Filtvet har vi ofte lyktes best på vestsiden av sundet, men følg med på andre båter for å få indikasjoner på hva som funker. Ofte får man væromslag på dette strekket. Er man aktiv er det mye å tjene.
5. Bastø.
Vi har nesten alltid kjørt på østsiden etter Filtvet og siden dratt oss vestover mot Bastø. Ofte litt tidligere enn mange andre. Følg med på strømmen, som avgjør om man skal gå innenfor eller utenfor (vest eller øst) for Bastø. Fremfor alt vil jeg holde muligheten åpne for å komme over på vestsiden av fjorden relativt tidlig. Ligger man bak, kan man ta litt flere sjanser.
6. Hollænderboen/Bolærne/Tristein.
Igjen er det strømmen som får avgjøre. I motstrøm holder man nær land og går gjennom Bolærne. I medstrøm kan man gå ute i fjorden. Her begynner folk gjerne å bli trette, så rokkér på jobbene blant mannskapet, eventuelt la noe hvile, slik at de som seiler hele tiden, har 100 prosent fokus. Følg også med på vinden som kan endre seg.
7. Sluttspurt.
På veien tilbake pleier vi å ta den korteste distansen fordi det som oftest er unnavind. Det er viktig å ha en plan klar før man runder. Det er lett å slappe av, men nå må man kjøre fullt. Her er det mye å vinne. Fremfor alt gjelder det å ha fokus. Mye kan hende innenfor Bastø på veien hjem, så ikke slapp av!
8. «Have fun!!!»