Færdertips fra svensk vinner
Martin Nilsson har vunnet Færderseilasen i både Express og Salona 37. Her er hans råd.
Martin Nilsson er en svensk Færder-veteran, og tre år som styrmann om bord i «Stena Saga» er noe av det han har med seg i bagasjen til regattaen. Han har vunnet tre ganger med Express og en gang i ORC, og han kjenner Oslofjorden godt.
– Vi kommer tilbake i år og stiller i ORCi. Færderseilasen er bra trening for «Team Feelgood» til VM i Finland, som er årets mål. Færder’n pleier å være en fin utfordring, og jeg håper på kryss hele veien – med litt vindstille om natten som ekstra krydder, sier Martin Nilsson.
– Fredrik Thafvelin er alltid skipper hos oss i Færder’n. Han er svensk og bor i Oslo og har hjulpet oss med sponsorer og støttet oss på ulike måter. Han var også med i mannskapet som tok gull under EM for ORCi på Hankø i 2011. Fredrik løser mange praktiske ting når vi seiler i Norge og har bra lokalkunnskap om fjorden.
Her er Martin Nilsson fem beste tips:
1. Gi aldri opp!!!
Om man kjemper i vei og seiler smart, får man som oftest en ny sjanse. Vinden dør ofte ut på kveldene og lokale fenomen oppstår. Vær observant på lokale byger og landeffekter.
2. Solgangsbrisen
Solgangsbrisen kommer senere på ettermiddagen enn vi vestkystseilere er vant med og den kan være kraftig, opp til 10 m/s er ikke uvanlig. Vinden pleier ofte å dø ut raskt, og da blir det punktering. Forsøk å hvile om kvelden og seil aktivt når kveldsbrisen kommer. Plassér deg nær land for å fange opp landeffekter, men var observant om det er medstrøm ute i fjorden. Det kan være vanskelig å nå dit om det ikke er vind. Vi lærte oss hjemmeleksen med Expressen da nordmennene seilte rundt oss nær land.
3. Ta med klasseflagg
Vil du slippe å kjøpe et helt sett signalflagg på Aker Brygge, så husk å ha med riktig klasseflagg til akterstaget. Det er svinedyrt. Naturligvis selges ikke klasseflagg enkeltvis.
4. Ved Filtvet
Ved Filtvet må man gjerne velge side og her kan seilasen avgjøres. Generelle råd er vanskelige å gi. Søk informasjon der det er mulig, strøm? sjøbris? byger? Se etter røyken fra Tofte Cellulose. Er det landeffekter ved Toftholmene i lett vind?
5. Hollænderboen.
Om man seiler den korte banen til Hollænderboen, er det viktig å komme seg opp mot Bolærne på kryss for å unngå strøm. Om kvelden kan vinden stå sterkere oppunder øyene. Om vinden dør og du ligger ute i fjorden, er løpet kjørt. Dette gjelder også for den lange banen der man som oftest krysser mellom øyene på veien ut.
– Det blir nødvendigvis mye prat om landbris og lokale forhold, men som oftest er det disse forholdene under Færder’n. Det er en stor utfordring å gjennomføre denne seilasen på en vellykket måte.
– Gi aldri opp! Vi seilte forbi fire Expresser mellom Åsgårdstrand og mål ett år da vi kom aktenifra. Det kostet to grunnstøtinger ved land, men det var det verdt. Vi seilte rundt de andre i kveldsbrisen og de var forsvarsløse uten vind. Flaks? Ja, men vi ga aldri opp. Vi ledet tre ganger under seilasen og vi fikk en siste sjanse!
Sier Martin Nilsson.