Fordel med flatt sløreseil
«Al Capone» skipper Christian von Trepka håper å ikke bli sittende fast i Drøbaksund.
«Al Capone» er en superlett regatamaskin på 42 fot. Båten planer lett, men aller farligst er den i lett vind da den driver av gåre, mens de tyngre sitter fast.
Skarp slør
– Vi har en flat sort asymmetrisk spinnaker. Med den kan vi gå høyt i lett vind. Det er ikke en Code 0 som ville vært enda bedre, mener skipperen som har fått montert et karbonbaugspryd i vinter. – Jeg håper ikke at vi blir liggende i Drøbaksund. Da vil totaltiden øke, noe som vil være uheldig for oss. Jeg håper på å kunne seile rett gjennom Bolærne og ut til Færder på babord halser, forteller von Trepka.
Vanskelig strøm
Det vil være høyvann i det vi runder Færder, så vi regner med litt strøm i mot på vei ut mot runding, forteller von Trepka. Han sier også at det er umulig å forutsi strømmen i fjorden, så den må sjekkes hele tiden under veis. – Vi har alltid tapt på å gå opp mot Drammensfjorden, så planen vil være å gå på østsiden, så lenge strømmen ikke er med oss. I motstrøm så krysser vi langs 20 meter kvoten på kartet.
ORC-klassen vokser
– Proffe lag burde alle møtes i ORC-klassen. Det er mest rettferdig. Vi har drevet litt lobbyvirksomhet og fått en del båter over i proff-klassen, forteller von Trepka. Skipperen på den ekstreme båten regner med å møte Wolfpack på startlinjen. Kongens gamle TP 52 er ikke på starlisten, men ryktene sier at den vil stille.
Bedre vær
Det blir mindre regn enn tidligere varslet. Det kan faktisk bli litt sol under starten. Er vi heldige, så slipper vi unna med tre timers nedbør rett før midnatt. Vinden vil komme fra sydøst inne i fjorden, og mer fra øst, lengre ut. Den store utfordringen blir å ligge riktig når vinden dør etter midnatt.
Prognoser for Færder
Følg Færderseilasen minutt for minutt! Seilas vil ha reportasjeteam på plass under hele Færderseilasen som vil holde deg oppdatert med nyheter, bilder, film, blogg og analyser på en egen nettside som er dedikert til Færder’n. Du finner «Live» siden her.