Opp og nedturer for nye modeller i Færdern
En ny First 31 vant Færder’n, men det gikk ikke like godt for de andre nykommerne.
Store bildet: Xp 44 fikk en imponerende debut på regattabanen under Færderseilasen.
LYS-tallet til båter er basert på erfaring. En ny båt får derfor ikke alltid det riktige handikapet. Ofte blir tallet lagt for høyt, og ned justert etter hvert.
Vant over all
First 30 har fått et LYS-tall på 1,24, noe som er svært høyt for en 30-foter som blir solgt som en rask turseiler. Tilsammenligning har en halvtonner, for å vinne VM på 80-tallet et LYS-tall på 1,15. En halvtonner er også 30, eller 31 fot.
Sløreforhold
Under Færderseilasen i år var det lite kryss, og mye slør. Det skulle være gunstig for slørebåter, og kan være grunnen til å Team Normar hadde full klaff under båtens første regatta, men noen sammenlignbare båter klarte ikke seg like bra.
Svake resultater for Elan
I R33-klassen var «Silverminken» beste Elan 310 med en 36. Plass av 41 båter. Begge de nye Elan 310 ble slått av eldre Elan 330 og Elan 340. Elan 310 har LYS-tall på 1,21
Heller ikke Elan 350 lykkes under Færdern. Tre båter startet men beste båt er helt ned på 42. Plass av 45 båter som gjennomførte. Elan 350 har LYS-tall på 1.34.
Bedre i shorthand
Etter Seilmakeren Doublehanden hvor Elan 350 tok 6. plass av 8 båter som gjennomførte i den største LYS-klassen har Tor Hove forlenget forstaget, noe som har gitt bedre høyde på kryss, men det ser ikke ut til å være nok. Etter kryssen fra Hankø til Arendal i Watski TwoStar kom «Elanor», Tor Hoves Elan 350 bare 10 av 13 gjennomførte båter, men etter andre etappe hadde båten klatret helt opp på tredjeplass.
«Silverminken», Elan 310 fikk det bedre til på denne etappen og ble 3 av 6 gjennomførte båter i den minste LYS-klassen. Her seiler «Silverminken» med LYStall på 1,20. Etter to etapper vant «Silverminken» sin klasse i Twostar.
Har tro på nye Elan
Thomas Roka-Aarda er skipper på «Silverminken», og har stor tro på Elan. Man må bare lære å seile båten skikkelig.
– Færderseilasen var strabasiøs med mannefall. Vi endte opp med en nødløsning der jeg fikk med meg lillebror og en som er litt interessert i Elan 310 som hadde lyst til å være med og prøve. Siste avlysning kom faktisk da vi passerte nesoddtangen på vei inn til start, så da endte vi opp med kun oss tre. Ikke akkurat gunstig når man er påmeldt i R33-klassen! :)
– Vi hadde selvfølgelig masse utfordringer med boathandling, så vi var fornøyd med å bare ikke bli helt sist. Hehe. Men vi tapte bare 18 minutter til ledelsen fra filtvet til tristein, men opp fra tristein tapte vi over en time til ledelsen, kun på dårlig fokus og båtfart, samtidig som det begynte å dø ut fra før slagentangen og helt inn til målgang.
– Vi sjekket utregnet tid mot vanlig lysklasse 1.20-1.21 og da hadde vi blitt 7 av 12 - absolutt godkjent med tanke på teamet :) Og føret var kjempefint, så det er egentlig ikke så mye vi kan klage på. Jeg skrev en oppsummering for meg selv og de to andre etter seilasen og der så vi egentlig punkt for punkt alle stedene vi tapte.
– Tormod Lie og jeg er mye mer samkjørte, så shorthanded med oss to fungerer utrolig mye bedre og begge to klarer å finne fart i båten i alle roller, så da er det litt enklere, forteller Thomas Roka-Aarda
– Når det gjelder 350-ene så er jeg usikker, jeg tror at på samme måte som med 310'en så er sporet på kryssen utrolig smalt, og det å holde en sånn båt inne i sporet i bølger krever ekstrem konsentrasjon. Jeg vil tippe at 350'ene først begynner å finne farten sin neste sesong. Tor klarte vel 3. plass i Twostar, og i den klassen er det ganske mye konkurranse, så det begynner vel å bli fart etterhvert.
– Jeg husker jo Simen som brukte nesten to sesonger på å finne fart i Optimila, og nå går det jo så det griner, så jeg vil være overrasket hvis ikke 350'ene begynner å gjøre seg gjeldende neste år, avslutter Thomas Roka-Aarda .
Rakk ikke start
Også en HP 1030 debuterte under Færdern. Båten kom til Oslo noen timer før start, direkte fra Lysekil. Det ble mye mekking, og båten var over startlinjen 7 minutter etter konkurrentene. Storseilet var ikke ferdig, så båen startet med et mindre turseil. Allikevel kom båten inn på en respektabel 11. Plass i R36-klassen, og ville i følge Øyvind Bordal bitt nummer tre om de hadde rukket starten. HP 1030 har LYStall på 1.31
Fra Italia
«TEAM AIMING 1ST» skulle deltatt under Færdern i fjor, men T-34 fra Italia ble ikke ferdig. Båten kom i host, og er innseilt. Trond Kristensen seilte den spenstige 34-foteren inn til en 4. Plass. Båten har LYStall på 1,30
Tøff turseiler
«KjipeLars No5» fra Asker er en splitter ny Sun Odyssey 409 med racing seil, og forbedret dekksutstyr. Båten har fått et LYS-tall på 1,31. Det er høyere enn de fleste Dufour Performance og Hanse 400e.
«KjipeLars No5» slo noen X-er og en Dufour 40 med høy rigg, men kom på 25. Plass av 32 båter i LYS 1.31-36-klassen.
Sprek danske
X-Yachts debuterte med en splitter ny modell som også viser X-Yachts fremtid. Xp 44 «Too Bonita» ble nummer 5 av 29 båter i klassen, og kom før alle Lanmark 43 i mål, en båt med høyere måletall. Xp 44 har LYStall på 1,44, mens Landmark 43 har 1,48. Xp44 kom også før i mål enn alle X-41 som har samme lystall som nyheten. Den største LYS-klassen ble vunnet av Kongens tidligere båt «Wolfpack», foran «More Chaos» og «Al Capone»
HP 1030 rakk ikke starten i tide, men viste lovende takter under Fæder'n.