Fredrikstad Seilforening
Homlungenseilasen – dobbelt jubileum
13. august arrangeres Homlungenseilasen for 31. gang. Regattaen, som har navn etter holmen med fyrlykten sør for Skjærhalden i Hvaler kommune, starter ved Homlungen fyr. Målgang er ved moloen ved båthavnen sør for Skjærhalden.
– I år har vi 30-årsjubileum, forteller Gunnar Tørnquist, som er en av initiativtagerne til regattaen som ble arrangert første gang i 1986.
Regatttaen var et samarbeid mellom seilforeningene i Hvaler og Halden sammen med YOTH som senere gikk inn i Fredrikstad Seilforening. I dag er Fredrikstad og Hvaler Seilforening arrangører. Regattaen er en av fire som inngår i Union Race-serien, som er et samarbeid mellom seilforeningene i Fredrikstad, Sarpsborg og Strömstad.
To jubileer
Tørnquist og regattakommiteen er opptatt av å mobilisere flest mulig seilere, og de er spesielt opptatt av at turseilerne får et godt tilbud. Redusert havneavgift for regattadeltagere, program på land med underholdning og seilerfest er ingrediensene som skal få rekordmange til å melde seg på Homlungensseilasen.
– Det er ikke bare et, men to jubileer, poengterer Gunnar.
– I år det er 150 år siden Østfolds første regatta ble arrangert i dette farvannet. Homlungen-seilasen har tradisjoner tilbake til 1866, da den første regattaen for «brugsbaade og lodsbaade» ble arrangert ved Homlungen. Det finnes ingen resultatlister fra 1866, men året etter ble regattaen vunnet av Paul Michaelsen Fjelde fra Fjeldskilen i Onsøy. Han vant med en båt han hadde bygd selv. Premien var 100 daler, og pengene gikk etter sigende til innkjøp av ei ku!, forteller Gunnar.
Egen klasse for skøyter
Den moderne versjonen av Homlungenseilasen er en mønstring av så vel tradisjonelle båter som moderne regattabåter. Dessverre er det få tradisjonelle Hvalerskøyter, men regattaen har egen klasse for skøyter og for klassiske trebåter.
Regattaen seiles etter Gunder-metoden, der de minste båtene starter først og de raskeste til slutt. Seiltiden beregnes etter vindhastighet og banelengde slik at alle båtene teoretisk skal komme samtidig i mål. Første båt i mål vinner. Det gir en spektakulær innspurt når 40 båter med spinnaker kjemper om plasseringene mellom holmene fra Angrøtrenna inn til Skjærhalden.