Min horisont
Er fremtidens fritidsbåt en fantasi?
I november 2021 skrev Farouk Nefzi, chief marketing officer hos Feadship Royal Dutch Shipyards, en innsiktsfull kommentar om «The Millennial Takeover» i Super Yacht Times.
«Når en av toppsjefene i yachtindustrien peker på at et marked for virtuelle yachter i milliardklassen ikke lenger er en fjern fantasi, aner man implikasjonene.»
Ifølge Nefzi vil nettoverdier for svimlende 15
trilliarder dollar bli overført fra en generasjon til den neste i løpet av et
tiår. Markedet for luksusprodukter vil om få år være dominert av generasjonen
som kalles «The Millennials» - de unge som ble født ved tusenårsskiftet og som
i dag nærmer seg midten av tyvårene. Innen 2030 er dette generasjonen som
sitter i ledende posisjoner.
Fritidsbåter hører til kategorien produkter som blir gjenstand for helt nye forventninger til bærekraft og opplevelser fra en generasjon som kjennetegnes ved at de er svært omstillingsdyktige og fleksible. Når noe ikke svarer til deres forventninger, finner de umiddelbart et alternativ, skriver Farouk Nefzi. Markedssjefen for Feadship konstaterer at denne generasjonens ideologier og ideer allerede i stor grad påvirker yachtindustrien. De har klare forventninger til produsenter og merkevarer som de ønsker å være assosiert med. Det er all grunn til å tro at disse strømningene også vil påvirke «småfiskene» i næringskjeden.
Nefzi refererer til en studie som viser at 56 prosent av konsumentene av luksusvarer også er opptatt av bærekraft, og at 62 prosent kjøper merkevarer basert på produsentens bærekraftstrategi. At båtindustrien signaliserer grønne verdier, vil bli stadig viktigere for kundene.
Fritidsbåtmarkedet er svært følsomt for konjunktursvingninger. Ser man på historien, har båtbransjen fått banesår og gått inn i langvarige kriser midt på 1970-tallet (energi), slutten av 1980-tallet og i 2008 (finans). Den fikk også en kraftig knekk i 2000 (finans) og 2020 (pandemi), etterfulgt av en raskere innhenting.
Tydelig paradigmeskifter i teknologi har gjennom historien ført til dramatisk avskalling i deler av båtindustrien og gitt støtet til nye produkter og endret brukeradferd:
- Overgangen fra tre til plast på 1960-tallet.
- Aquatmatic-drevet og lettere bensinmotorer som Volvo Penta B18 og B20 kom i 1961.
- Volvo Pentas MD40 - «staketmotorn» - den lette og sterke dieselmotoren som kom i 1971.
- Utfasingen av totakteren som startet rundt år 2000 og frem til termineringen i 2020 ga støtet til en motordrevet modellrevolusjon i store deler av båtmarkedet.
Ser man på historien er det alltid ny motorteknologi som er høna, og nye båttyper som er egget.
Mye tyder på at fritidsbåtlivet de kommende årene står foran den hittil største omveltningen i fritidsbåtens historie fordi så mange strømninger og faktorer inntreffer samtidig:
- Et teknologiskifte.
- En økonomisk nedgangstid.
- En energikrise.
- En helt ny generasjon «digital natives» med andre/kryssende verdier blir toneangivende.
Basert på analysene til aktører som Volvo Penta og Beneteau Gorup, tror jeg elbåtene vil spille en birolle også det neste tiåret. Forventningene til elbåtteknologien er urealistisk høye og produsentene av båter og motorer klarer ikke å levere konkurransedyktige produkter. Men etterspørselen etter grønnere teknologi og et mer bærekraftig båtliv, vil akselerere utviklingen av alternativ fremdriftsteknologi og nye produktsegmenter med en hastighet og i et omfang som kommer til å overraske mange. Når en av toppsjefene i yachtindustrien peker på at et marked for virtuelle yachter i milliardklassen ikke lenger er en fjern fantasi, aner man implikasjonene.
Nå begynner «The Millennials» å komme i posisjon. Innen 2030 er det de som er premissleverandørene. Generasjonen av «digital natives» - de første innfødte i en digital verden som deres foreldregenerasjon har emigrert til med større og mindre hell – vil utvilsomt bidra til at båtlivet slik vi kjenner det i dag erstattes av helt andre produkter og bruksmønstre enn vi har vent oss til de foregående tiårene.
God sommer!