GASS: For første gang sviktet gassblusset. Feilen var banal, men det tok tid før problemet var løst.

Det store gassmysteriet

Seilferie er også en serie problemløsninger. Irriterende når du klør deg i hodet, men digg når du finner løsningen.

Publisert

Noen dager før seilturen startet oppdaget jeg at det ikke ble noe bluss på gasskomfyren. Jeg antok da at jeg var tom for gass. To kilo har en begrenset levetid. Jeg byttet glasskflaske og startet ferien med to slike. Erfaringsmessig har det vært mer enn nok.

Dag to, torsdag startet tidlig. Mannskapet sov, så jeg skrudde på autopiloten for å fyre opp gassen for en kopp kaffe, men ikke noe liv. Jeg tok heller et glass vann, og lot kaffen vente.

PAKNING; Gummien under gassregulatoren hadde sprukket og en del hadde falt av. Jeg antok at det var synderen.

Problemsøkningen startet

Med mannskap på dekk var det mulig å grave litt dypere i problemet. Var det feil på den nye gassen. Reserveflasken ble testet uten hell, men vi oppdaget at pakning var morken på gassregulatoren. Kanskje det var det?

Fremme på Koster fikk vi en hyggelig nabobåt med orden i syskrinet. Han hadde en hel mappe med ulike pakninger, og vi fant en som passet. Kvelden før måtte vi spise middag på kroa på Nor Koster, hyggelig det, men vi hadde mat i kjøleboksen som også må spises. Endelig kaffe tenkte jeg da jeg trodde problemet var løst, men nei.

Ny gassregulator

Vi fjernet gassregulatoren fra slangen for å sjekke om den gjorde jobben sin. Det kom gass ut, men ikke med det trykket jeg hadde forventet. Konklusjonen var at gassregulatoren var defekt.

Kursen ble ett til Strømstad. Der har de en bra båtutstyrsbutikk. En go anledning til å kjøpe ny Vindex etter at den gamle ble ødelagt under Skagen Race.

Gassregulatoren kostet bare 219 kroner, en hyggelig overraskelse. Endelig kaffe, og kanskje middag om bord.

NYTT: Ny regulator ble kjøpt i Strømstad, men det løste ikke problemet.
LUFT: med pumpe til SUPen testet jeg gassopplegget for å søke etter feil.

Nok et slag i trynet

Jeg har null erfaring med gassopplegget annet enn å bytte slager. Det har bare funket. Min erfaring er at når det oppstår et problem, så er ofte feilen banal. Jeg var sikker på at det var gassregulatoren som var problemet. Nå var jeg uten en teori, annet enn at gassen ikke kommer frem til komfyren. Spørsmålet er nå, hvorfor gjør den ikke det?

SYNDEREN: Stengekranen lukker både i åpen stilling og lukket stilling. Med denne stillingen fikk jeg gass.

Banalt problem

Jeg koblet til pumpa til SUPen til gassopplegget for å se om jeg kunne få blåst luft igjennom. Min datter pumpet, og jeg sjekket komfyren. Jeg sjekke også stengekranen, og det var her problem lå. Den var stengt i åpen stilling, og stengt i lukket stilling, men i en stilling midt mellom kom det luft igjennom.

Nå var det bare å koble til gassen igjen, og voila, det fungerte. Valget da var om jeg skulle ta en iskald øl i varmen som belønning, eller ta en kopp kaffe. Det ble kaffe. Å vinner over problemet er som en liten seier, små gleder som gir en seilferie litt krydder.

Gassproblemet styrker min teori. De fleste problemer er som regel banale.